Agama brodata

Agama brodata (Pogona vitticeps) to gad z rodziny agam. Agama brodata ma ciało pokryte małymi, szorstkimi łuskami, na bokach i na grzbiecie znajdują się rzędy większych i ostrych łusek. Pod gardzielą znajduje się dużo ostrych, długich, kolczastych łusek, które przypominają brodę. Szczególnie ją widać, gdy samiec jest podrażniony lub wystraszony. Nadyma wówczas podgardle, eksponując brodę. Samiec ma czarną szyję.

Agama brodata (Pogona vitticeps)

Zdjęcie okazu z ZOO we Wrocławiu © Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Busz i suche obszary leśne Australii.

Zmienia kolor ciała. Gdy jest spokojna ma barwę żółtoszarą lub oliwkowobrązową. Gdy agama jest podrażniona, przyjmuje barwę żółtą z pomarańczowymi kreskami. Zaatakowana otwiera szeroko pysk, aby uwydatnić swoje groźnie wyglądające podgardle.

Prowadzi samotny i terytorialny tryb życia.

Stawonogi, głównie owady, rośliny. Pokarm roślinny stanowi 50% diety.

Dane o rozmnażaniu się agam brodatych znajdziesz w informacji dla hodowców.

terrarium

Hodowla – informacje dla hodowców

Parametry i informacjeOpis
Informacje ogólne o gatunku To jedne z chętniej hodowanych gadów w terrariach. Agamy te są łagodne i ufne.
Rodzaj terrarium i wyposażenieTerrarium suche lub pustynne o wymiarach 5 x 4 x 3 długości głowy i tułowia zwierzęcia. W terrarium powinny się znajdować grube gałęzie, korzenie, kamienia. Podłoże powinna stanowić dość gruba warstwa piachu lub drobnego żwirku. W jednym miejscy podłoże powinno być zawsze wilgotne. Wskazane jest naświetlanie ultrafioletem.
Inne warunki chowu W terrarium możemy hodować parę lub samca z kilkoma samicami. Gdy zwierzę trzymane w grupie jest apatyczne i nie przyjmuje pokarmu, to najprawdopodobniej winny jest stres. Należy wówczas odseparować osobnika od reszty zwierząt.
TemperaturaOptymalna temperatura powietrza w dzień: 27-35°C
Temperatura wody: 25°C
Rozpiętość temperatur: od 15°C do 28°C
Temperatura nocna: 20°C
Maksymalna długotrwała temperatura: 45°C
WilgotnośćWymagana niska wilgotność, raz dziennie należy terrarium silnie spryskać.
PokarmAgama brodata jest wszystkożerna. Potrafi zjeść mniejsze osobniki z terrarium. Należy podawać jej owady i dzikie rośliny, owoce, warzywa (pokrojone).
RozmnażanieRozmnażanie jest łatwe. Kojarzenie par stymuluje niższa temperatura (10-15°C) przez 6-12 tygodni. Samica w ciągu sezony kilka razy składa jaja w ilości od 4 do 35. Rozwój zarodkowy trwa 56-116 dni w temperaturze 26-31°C.
Ograniczenia prawneBrak danych.