Agamy

Agamy (Agamidae) to rodzina gadów, która liczy dziś 325 gatunków w 40 rodzajach. W Polsce nie żyją gatunki z tej rodziny gadów.

Agamy mają okrągłą, szeroką głowę, wyraźną szyję, spłaszczony grzbietowo-brzusznie tułów, długi ogon. Mają okrągłe źrenice oczu. Na ciele różne wytwory skórne w postaci fałdów, grzebieni, kolców, guzków. Skóra często jest kolorowa, szczególnie u samców. Często jest wyraźnie zaznaczony dymorfizm płciowy.

Występują w południowo-wschodniej Europie, Afryce, Azji i w Australii. Największe zróżnicowanie występuje w Australii, Indiach, wyspach Archipelagu Malajskiego i na Nowej Gwinei.

Agamy charakterystycznie kiwają głową. Są zwierzętami aktywnymi za dnia. U niektórych gatunków występuje zdolność do zmiany koloru skóry.

Zęby zróżnicowane na siekacze, kły, i zęby trzonowe. Brak zębów podniebiennych. Dobrze rozwiniętym zmysłem, za pomocą którego przede wszystkim się orientują w terenie jest wzrok.

Nigdy nie odrzucają ogona.

Większość agam składa jaja, pozostałe są jajożyworodne.

Podstawę ich pokarmu stanowią owady i inne drobne zwierzęta. Niektóre gatunki zjadają rośliny (biczogony).

Ogon agamy Diporiphora superba jest 3 lub 4 razy dłuższy od reszty ciała.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Gady Polski — quiz