Hipopotam nilowy

Hipopotam nilowy (Hippopotamus amphibius) to bardzo masywne zwierzę o walcowatym ciele osadzonym na krótkich nogach. Najbardziej charakterystyczna dla hipopotama jest ogromna paszcza, którą zwierzę to może bardzo szeroko rozwierać. Paszcza działa jak kosiarka, wyrywając rogowymi wargami trawę z korzeniami. Hipopotam ma grubą skórę, w kolorze brunatnym. Jest pofałdowana na karku i w okolicach nóg. Oczy i uszy znajdują się w górnej części głowy, co umożliwia hipopotamowi obserwację otoczenia przy prawie całkowitym zanurzeniu ciała. Ze względu na zjadanie roślinności zarastającej zbiorniki wodne jest pożytecznym zwierzęciem. Jest obiektem polowań. To najbardziej znany gatunek hipopotama.

Hipopotam nilowy (Hippopotamus amphibius)

Zdjęcie okazu z ZOO we Wrocławiu © Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Brzegi rzek i jezior Afryki na południe od Sahary.

Znaczną część życia spędza w wodzie. W nocy wychodzi na ląd by żerować. Dobrze pływa i nurkuje. Nie jest szybkim pływakiem. Żyje w stadach liczących od 20 do 40 sztuk. Hipopotamy są hałaśliwe.

Hipopotamy podczas defekacji za pomocą ogona rozrzucają wokół swój kał. Prawdopodobnie ułatwia im to w nocy orientację w terenie.

Nie zaobserwowano wyraźnych więzi społecznych.

Jakie dźwięki wydają hipopotamy? Z początku jest to kwik, który później przeradza się w potężny grzmot. Hipopotamy odzywają się tylko w dzień, ale także co ciekawe pod wodą.

Hipopotam nilowy to duże zwierzę. Dorasta do 5,5 m długości ciała, osiąga 3,5 tony masy ciała (samiec, samica waży maksymalnie do 1400 kg). Hipopotam może rozwierać swoją paszczę pod kątem aż 150°. Jest to możliwe dzięki zamocowaniu żuchwy z tyłu czaszki. Dolne kły osiągają nawet 50 cm długości.

Co jedzą hipopotamy? Hipopotam żeruje w nocy. Żywi się roślinami wodnymi i nadbrzeżnymi (hiacynty wodne). Zjada ich niezwykle mało, bo zaledwie do 1,5% masy ciała dziennie. Roślinną dietę urozmaica rzadko padliną. Zdarza się, że atakuje inne zwierzęta.

Rozmnaża się przez cały rok. Kopulacja i poród odbywają się w wodzie. Samiec kopuluje z wszystkimi samicami w swoim rewirze. Ciąża trwa 227-240 dni. Samica rodzi w wodzie zwykle jedno młode, które waży 27-45 kg. Karmi je w wodzie przez jeden rok.

Ochrona i zagrożenia VU

Gatunek ten jest narażony na wymarcie. Ma status VU w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych.

Hipopotam jest jedynym zwierzęciem z rzędu parzystokopytnych, który prowadzi ziemnowodny tryb życia.

Pot hipopotama zawiera czerwony barwnik, przez co kolor skóry przybiera różowy odcień.

Człowiek może rozewrzeć szczęki maksymalnie pod kątem 45° a hipopotam pod kątem 150°.

Największy ssak
Który z saków jest największy na świecie, a który w Polsce? Czy w historii żyły większe ssaki niż obecnie? Czy są to ssaki wodne czy lądowe?

Ssaki Polski — quiz