Hipopotamy

Hipopotamy (Hippopotamidae) to rodzina ssaków z podrzędu świniokształtnych, która liczy dziś 2 gatunki w 2 rodzajach. Najstarsze szczątki pochodzą z pliocenu.

Są to duże zwierzęta o masywnym ciele, 4-palczastych, krótkich i słupowatych kończynach. Ich oczy i nozdrza są przesunięte na wierzch głowy tak, że zwierzęta te pływają zanurzone wystawiając nad wodę tylko część głowy. Mają grubą i gładką skórę.

Hipopotam karłowatyHipopotam karłowaty

Hexaprotodon liberiensis

Hipopotam karłowaty to ssak z rodziny hipopotamów zamieszkujący torfowiska i bagna nadrzeczne Afryki Zachodniej. Żyje samotnie. W chwili zagrożenia ucieka do gęstwiny lasów pierwotnych. Bardzo rzadko pływa w głębokiej wodzie.

Hipopotam nilowyHipopotam nilowy

Hippopotamus amphibius

Hipopotam nilowy to masywne zwierzę o walcowatym ciele osadzonym na krótkich nogach. Prowadzi ziemnowodny tryb życia. Jest niebezpiecznym zwierzęciem. Jest obiektem polowań.

Nazwa rodziny
Hipopotamy (Hippopotamidae)
Afryka.
Gromada: Ssaki (Mammalia)
Rząd: Parzystokopytne (Artiodactyla)
Rodzina: Hipopotamy (Hippopotamidae)
Długość ciała
Długość: 142-450 cm.
Masa ciała: do 3,6 t.
Największy gatunek
Najmniejszy gatunek

Zamieszkują Afrykę. Niegdyś zamieszkiwały Europę południową i Azję. Prowadzą ziemno-wodny tryb życia. Hipopotam karłowaty jest mniej uzależniony od wodnego środowiska niż hipopotam nilowy.

Prowadzą ziemnowodny tryb życia. Pływają słabo. Gromadzą się w stada. Wieczorem opuszczają wodę i udają się na pastwiska, znacząc je swoimi odchodami. Hipopotam karłowaty zamieszkuje lasy i prowadzi samotniczy tryb życia.

Są agresywne. Zaniepokojone mogą zaatakować człowieka. W czasie walki używają kłów.

Hipopotamy żyją długo.

Młode hipopotamy pozostawione bez opieki często padają ofiarą krokodyli. Przyrost naturalny jest dość niski. Rozmnaża się przez cały rok. Ciąża trwa 184-240 dni. Samica rodzi w wodzie zwykle jedno młode.

Ich pokarm stanowi wodna roślinność.

Ile waży hipopotam?

Hipopotam to potężne zwierzę. Samiec hipopotama nilowego waży nawet 3500 kg, samica dużo mniej (1400 kg).

Co jedzą hipopotamy?

Hipopotamy nilowe zjadają głównie trawę i wodną roślinność. Czasem żywią się padliną. Hipopotamy karłowate zjadają też owoce, gałęzie, paprocie.