Sklep naukowy

Felsuma madagaskarska
(Phelsuma madagaskariensis grandis)

Gekon madagaskarski, dniówka madagaskarska, felsuma madagaskarska (Phelsuma madagascariensis) to gad z podrzędu jaszczurek o małych i cienkich łuskach w kolorze jaskrawozielonym z czerwonymi plamami na grzbiecie i głowie. Na końcach palców ma przylgi, które umożliwiają mu poruszanie się po pionowych płaskich powierzchniach. Jest to jeden z większych gekonów. Samice są mniejsze od samców.

Felsuma madagaskarska (Phelsuma madagaskariensis grandis)
Zdjęcie zbiorów podgatunku: dniówka madagaskarska duża, felsuma madagaskarska duża (Phelsuma madagascariensis grandis) ZOO we Wrocławiu © medianauka.pl

Nazwa gatunku
Felsuma madagaskarska (Phelsuma madagaskariensis grandis)
Nazwy obce
Ameryka Północna - nie;
Ameryka Południowa - nie;
Australia - nie;
Antarktyda - nie;
Felsuma madagaskarska - mapa występowania na świecie
Długość: 30 cm
Maksymalna długość życia
20 lat.
Podgatunki
Wyróżniamy 4 podgatunki: Phelsuma madagascariensis grandis (dniówka madagaskarska duża, felsuma madagaskarska duża), Phelsuma madagascariensis madagascariensis, Phelsuma madagascariensis boehmei, Phelsuma madagascariensis kochi
Gromada: Gady (Reptilia)
Rząd: Łuskonośne (Squamata)
Rodzina: Gekony (Gekkonidae)

Felsuma madagaskarska zamieszkuje Madagaskar. Można ten gatunek spotkać w lasach deszczowych, ale także na plantacjach i w ogrodach.

Prowadzi dzienny i nadrzewny tryb życia. W obliczu zagrożenia odrzuca ogon. Jest agresywnym gadem i walczy o swoje terytorium.

Zjada owady i owoce.

Jest to jaszczurka jajorodna. Samica składa zwykle 2 jaja i opiekuje się nimi. Okres rozrodu od listopada do maja. Samiec jest agresywny podczas kopulacji. Chwyta partnerkę zębami i nierzadko ją rani.

Ochrona i zagrożenia status IUCN - LC

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Największym zagrożeniem jest jednak jej odłów na nielegalny handel.

Zdjęcia i grafiki - galeria

terrarium

Rodzaj terrarium i wyposażenie: Terrarium duże i wysokie. Wymiary 6 x 6 x 8 długości głowy i tułowia. Zawartość: grube i gładkie gałęzie, pędy bambusa, mocne rośliny o dużych liściach. Wskazane naświetlanie ultrafioletem.

Inne warunki chowu: Trzymamy parę lub samca z kilkoma samicami. Dość agresywny gatunek. Prowadzi walki terytorialne. Najlepiej trzymać parę.

Temperatura: Optymalna temperatura dzienna: 25-30°C
Temperatura na wyspie ciepła: 40°C
Temperatura nocna: pokojowa

Wilgotność: 50-60% w dzień, w nocy wyższa. Terrarium 1-2 razy dziennie spryskujemy obficie wodą.

Pokarm: Owady i papka owocowa. Karmimy tylko 2-3 razy w tygodniu.

Rozmnażanie: Rozród przez cały rok. Samica składa 2 jaja w twardych skorupkach. Rozwój zarodkowy w temperaturze 27-29°C trwa 50-70 dni. Gdy utrzymujemy temperaturę 20°C i 30°C w dzień, młode są silniejsze.

Ograniczenia prawne: Wymagana jest rejestracja; zwierzę jest wymienione w dodatku B do rozporządzenia UE 338/97 oraz 750/2013 z dnia 29 lipca 2013 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 338/97 w sprawie ochrony gatunków dzikiej fauny i flory w drodze regulacji handlu nimi.