Ibis grzywiasty

Ibis grzywiasty (Geronticus eremita) to gatunek ptaka z rodziny ibisowatych o czarnym upierzeniu z zielonym połyskiem z brązową plamą u nasady wierzchu skrzydeł. Głowa jest nieupierzona. Skóra w tym miejscu ma czerwony odcień. Z potylicy wyrasta pęk luźnych, długich piór, które wyglądają jak grzywa. Dziób i nogi mają kolor czerwony. Brak dymorfizmu płciowego.

Ibis grzywiasty (Geronticus eremita)
Zdjęcie zbiorów ZOO w Opolu © medianauka.pl

Północna Afryka, Środkowy Wschód. Suche tereny, półpustynie i stepy.

Żeruje na ziemi. Jest monogamiczny. Para ptaków łączy się na całe życie.

Duże owady, głównie chrząszcze i szarańcza, pająki, skorpiony, małe gady i płazy.

Gniazduje w koloniach (3-30 par) na stromych skałach, ruinach. Wyprowadza 1 lęg w roku. Jest monogamiczny. Okres godowy rozpoczyna się w marcu lub kwietniu. Gniazdo buduje z suchych gałęzi i trawy. Samica składa 2-4 jaja, które wysiaduje przez 24-28 dni. Młode opuszczają gniazdo po 43-47 dniach. Dojrzałość płciową ibisy grzywiaste uzyskują po 3 latach. Do lęgów przystępują przed 6 rokiem życia.

CR

Gatunek ten jest krytycznie zagrożony wymarciem. Ma status CR w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych.

Ibis grzywiasty występował do XVII w Europie.