Ibisowate

Ibisowate (Threskiornithidae) to rodzina ptaków z rzędu brodzących . Rodzina ta liczy dziś 14 rodzajów i 33 gatunki.

Wyróżniamy 2 podrodziny:

• ibisy (Threskiornithinae), 27 gatunków w 12 rodzajach,
  • warzęchy (Platalenidae), 6 gatunków w 2 rodzajach.

Wszystkie mają długie nogi z opierzonym podudziem maksymalnie do połowy długości. Ibisy mają długi, zakrzywiony w dół dziób, długie nogi, prostokątne skrzydła. Warzęchy mają dziób długi i płaski oraz rozszerzony na końcu. Samce są zwykle większe od samic.

Ibis amerykańskiIbis amerykański

Plegadis chihi

Ibis amerykański (Plegadis chihi) to gatunek ptaka z rodziny ibisowatych. Upierzenie brązowo-zielonkawe z metalicznym połyskiem. Dziób szary, długi, zakrzywiony. Tęczówka czerwona.

Ibis białyIbis biały

Eudocimus albus

Ibis biały (Eudocimus albus) to gatunek ptaka z rodziny ibisowatych o białym upierzeniu. Zamieszkuje Amerykę Północną, Środkową oraz Południową. Posługuje się w polowaniu zmysłem dotyku a nie wzroku.

Ibis czczonyIbis czczony

Threskiornis aethiopicus

Ibis czczony to ptak z rodziny ibisowatych, któremu starożytni Egipcjanie oddawali cześć, dziś w tym rejonie nie występuje. Żeruje w wodzi i na lądzie. Jest wędrowny. Gnieździ się w koloniach na drzewach, skałach lub na ziemi pośród roślinności, a także w

Ibis czubatyIbis czubaty

Nipponia nippon

Ibis czubaty (Nipponia nippon) to gatunek ptaka z rodziny ibisowatych. Upierzenie białe, szare w obszarze głowy, szyi i części wierzchu ciała (tylko w szacie godowej). Dziób długi, ciemny z czerwonym końcem.

Ibis grzywiastyIbis grzywiasty

Geronticus eremita

Ibis grzywiasty to gatunek ptaka z rodziny ibisowatych o czarnym upierzeniu zamieszkujący głównie suche tereny Afryki. Głowa jest nieupierzona. Skóra w tym miejscu ma czerwony odcień. Z potylicy wyrasta pęk luźnych, długich piór, które wyglądają jak grzywa

Ibis kasztanowatyIbis kasztanowaty PL Zalatujący  !

Plegadis falcinellus

Ibis kasztanowaty to ptak z rodziny ibisowatych. Ma długi i zakrzywiony dziób, długą szyję oraz nogi. Upierzenie kasztanowo brązowe, miejscami purpurowe, z metalicznym połyskiem i zielonkawym odcieniem na skrzydłach.

Ibis łysyIbis łysy

Geronticus calvus

Ibis łysy (Geronticus calvus) to ptak z rodziny ibisowatych. Głowa pozbawiona piór, czerwona z wierzchu, reszta szarawa. Wokół oka czerwona obwódka. Dziób długi, czerwony, wygięty w dół. Upierzenie czarne z połyskiem.

Ibis maskowyIbis maskowy

Theristicus melanopis

Ibis maskowy (Theristicus melanopis) to gatunek ptaka z rodziny ibisowatych. Ma charakterystyczne upierzenie. Głowa i szyja jest żółtawa. Na głowie bywa ruda czapeczka. Przez oko biegnie czarna maska.

Ibis szkarłatnyIbis szkarłatny

Eudocimus ruber

Ibis szkarłatny (Eudocimus ruber) to gatunek ptaka brodzącego z rodziny ibisowatych. Upierzenie jaskrawoczerwone. Czerwone są też długie nogi. Długi dziób jest wygięty ku dołowi. Czarne są końcówki skrzydeł.

Ibis zielonyIbis zielony

Mesembrinibis cayennensis

Ibis zielony (Mesembrinibis cayennensis) to gatunek ptaka z rodziny ibisowatych. ubarwienie ciemnozielone z metalicznym połyskiem. Zielony jest też dziób, długi, wygięty w dół.

Ibis żółtoszyiIbis żółtoszyi

Threskiornis spinicollis

Ibis żółtoszyi (Threskiornis spinicollis) to ptak z rodziny ibisowatych. Głowa nieopierzona, czarna. Dziób zakrzywiony w dół, ciemny. Szyja biała z dłuższymi piórami, spód również jasny. Wierzch ciemny.

Warzęcha różowaWarzęcha różowa

Platalea ajaja

Warzęcha różowa (Platalea ajaja) to gatunek ptaka z rodziny ibisowatych. Przód ciała biały, skrzydła i spód różowe. Dziób długi, spłaszczony, rozszerzony na końcu. Długie czerwonobrązowe nogi.

Warzęcha, warzęcha zwyczajnaWarzęcha, warzęcha zwyczajna PL Zalatujący Bardzo nieliczny  !

Platalea leucorodia

To ptak z charakterystycznym spłaszczonym łyżkowato dziobem, spotykany w Polsce podczas przelotów późną wiosną. Zjada przede wszystkim owady i inne bezkręgowce wyławiane z wody, a także małe ryby i płazy.

• ibis koralikowy (Bostrychia carunculata)
  • ibis białowąsy (Bostrychia hagedash)
  • ibis oliwkowy (Bostrychia olivacea)
  • ibis plamisty (Bostrychia rara)
  • ibis ostrosterny (Cercibis oxycerca)
  • ibis białoskrzydły (Lophotibis cristata)
  • ibis żałobny (Phimosus infuscatus)
  • warzęcha czerwonolica (Platalea alba)
  • warzęcha żółtodzioba (Platalea flavipes)
  • warzęcha mała (Platalea minor)
  • warzęcha królewska (Platalea regia)
  • ibis andyjski (Plegadis ridgwayi)
  • ibis szarogłowy (Pseudibis davisoni)
  • ibis olbrzymi (Pseudibis gigantea)
  • ibis czarny (Pseudibis papillosa)
  • ibis Branickiego (Theristicus branickii)
  • ibis ołowiany (Theristicus caerulescens)
  • ibis płowy (Theristicus caudatus)
  • ibis siwopióry (Threskiornis melanocephalus)
  • ibis czarnopióry (Threskiornis molucca)

Związane ze środowiskiem wodno-błotnym, chociaż są gatunki związane całkowicie ze środowiskiem wyłącznie lądowym.

Zarówno ibisy jak i warzęchy posługują się w polowaniu zmysłem dotyku a nie wzroku.

Gnieżdżą się zwykle w koloniach. Ibisy budują gniazda prowizoryczne lub okazałe z patyków i innych materiałów. Samica składa 2-7 jaj. Okres inkubacji trwa 20-29 dni (ibisy) lub 20-32 dni (warzęchy). Młode pozostają w gnieździe przez 35-55 dni (ibisy) lub 45-50 dni (warzęchy).

Zjadają bezkręgowce, w tym larwy owadów, raki, kraby, dżdżownice, szarańczaki, chrząszcze. Zjadają także ryby.

Krytycznie zagrożone są: ibis olbrzymi, grzywiasty, szarogłowy i brązowawy. Zagrożone są ibis czubaty i warzęcha mała. Narażony na wyginięcie jest ibis łysy.

Ibisowate były czczone w starożytnym Egipcie i oddawano im boską cześć.

Ibis kasztanowaty: Okres obserwacji w Polsce ibisa kasztanowatego.
         Ibis kasztanowaty: Ibis kasztanowaty odbywa lęgi.
  Warzęcha, warzęcha zwyczajna: Podczas przelotów można w Polsce czasem obserwować warzęchy. Najczęściej w maju i czerwcu.