PL

Warzęcha, warzęcha zwyczajna

Warzęcha zwyczajna, warzęcha (Platalea leucorodia) to ptak przypominający nieco czaplę białą, z charakterystycznym, spłaszczonym, zakończonym łyżkowato dziobem. Dziób i nogi są czarne, upierzenie białe. Końcówka dzioba jest żółta. Na podgardlu znajduje się kawałek nieopierzonej skóry, również w kolorze żółtym. W okresie godów na potylicy pojawia się czub. Młode osobniki mają różowy dziób i czarne końcówki lotek pierwszorzędowych.

Warzęcha, warzęcha zwyczajna(Platalea leucorodia)
© andreanita - Fotolia.com

Ptak ten jest obecny w Europie, Azji oraz w Afryce. W Polsce gatunek ten spotykany jest podczas przelotów, najczęściej w kwietniu i maju. Preferuje tereny zalewowe, zbiorniki wody słodkiej, płytkie laguny.

Przebywa w niewielkich stadach. Ptaki z północnego obszaru występowania wędrują na południe na zimowiska.

Zjada przede wszystkim owady i inne bezkręgowce wyławiane z wody, a także małe ryby i płazy.

Lęgi odbywają się w koloniach. Warzęchy są monogamiczne. Wyprowadzają jeden lęg w roku. Gniazdo znajduje się pośród trzcin, na krzewach, drzewach lub na ziemi. Samica składa pod koniec kwietnia lub w maju zwykle od 2 do 5 jaj, wyjątkowo nawet 7. Wysiadują je samiec i samica na zmianę przez 24-25 dni. Pisklęta są gniazdownikami. Przebywają w gnieździe około 30 dni. Latać potrafią 2-3 tygodnie później.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce ptak ten znajduje się pod ścisłą ochroną.