logo

Ibis kasztanowaty

Ibis kasztanowaty (Plegadis falcinellus) to gatunek ptaka z rodziny ibisowatych. Ma długi i zakrzywiony dziób, długą szyję oraz nogi. Upierzenie kasztanowo brązowe, miejscami purpurowe, z metalicznym połyskiem i zielonkawym odcieniem na skrzydłach. Fragment kantarka jest nieupierzony, niebieski z jaśniejszymi brzegami. W szacie spoczynkowej głowa i szyja są kreskowane, a kantarek ciemnieje, podobnie jak całe upierzenie.

Ptak ten występuje na wszystkich kontynentach świata poza Antarktydą. Największy zasięg występowania ma w Afryce i w Australii. W Ameryce Południowej występuje tylko na niewielkim obszarze na północy. Występuje tez na południu Europy. Zalatuje także sporadycznie do Polski. Preferuje tereny wilgotne, wodne, ujścia rzek, laguny.

Ptaki te koczują. Osobniki populacji europejskiej zimują w Afryce.

Długość ciała wynosi 55-65 cm, w tym ogona do 11 cm, rozpiętość skrzydeł wynosi 88-105 cm, a ciężar ciała 530-770 g.

Poluje na owady, rzadziej niewielkie kręgowce.

Gniazduje w koloniach, często z innymi ptakami. Gniazdo buduje na drzewie lub w szuwarach. Jest monogamiczny. Lęgi odbywa w okresie od końca kwietnia do czerwca. Samica składa 3-6 jaj i wysiaduje je wraz z samcem przez 21 dni.