PL

Jaszczurka zielona

Jaszczurka zielona (Lacerta viridis) to gad z rodziny jaszczurek właściwych. Samce są zwykle jaskrawo zielone, czasem nakrapiane licznymi ciemnymi plamkami, samice mają zwykle kolor szaro-zielony z ciemnymi plamami, a wzdłuż grzbietu przebiegają 2 rzędy jasnych linii. Brzuszna strona jest żółta lub żółto-zielona. Samce mają szatę godową. Są wówczas jednolicie zielone i mają niebieską plamę na gardzieli. Ogon jest długi i biczowaty, łatwo się odrywa. Utracony ogon łatwo się regeneruje.

Jaszczurka zielona(Lacerta viridis)
Zdjęcie okazu z ZOO we Wrocławiu © medianauka.pl

Żyje w południowej Europie. Bardzo rzadko można ją spotkać w Polsce na Śląsku Cieszyńskim. Dziś prawdopodobnie jest gatunkiem zanikłym na naszym terenie.

Jest aktywna w dzień. Preferuje trawiaste lub skaliste obszary. Jest ciepłolubna. Często sama kopie długie nory zakończone komorą mieszkalną. Tu też spędza zimę.

Jaszczurka zielona zjada głównie stawonogi, czasem także inne jaszczurki i węże.

Gody rozpoczynają się w pod koniec kwietnia i trwają do maja. Samica składa 5-13 jaj w pergaminowych osłonkach w maju lub czerwcu. Jaja składane są do wygrzebywanych dołków, zasypywanych następnie ziemią. Wymiary jaj: 8×18 mm. Młode jaszczurki wylęgają się w sierpniu. Osiągają długość do 9 cm tuż po wykluciu. Są brązowe.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce jest objęta całkowitą ochroną prawną.

Jaszczurka zielona jest największą krajową jaszczurką.