Kibitnikowate

Kibitnikowate  (Gracillariidae) to rodzina motyli, do której zaliczamy około 1000 gatunków, z czego w Polsce mamy 111 gatunków. To motyle minujące tkankę liści. Kształt min na liściu to ważna cecha rozpoznawcza, gdyż same motyle trudno od siebie odróżnić.

To motyle o małych rozmiarach (rozpiętość skrzydeł do 1 cm). Skrzydła pierwszej pary są wąskie, z kolorowym rysunkiem. Druga para jest bardzo wąska z długą strzępiną, szarawa.

Szrotówek kasztanowcowiaczekSzrotówek kasztanowcowiaczek PL

Cameraria ohridella

Szrotówek kasztanowcowiaczek (Cameraria ohridella) to gatunek motyla z rodziny kibitnikowatych. Skrzydła pierwszej pary pomarańczowe, połyskujące, z czarno-białymi przepaskami.

• Parectopa robiniella
  • Phyllonorycter issikii
  • Phyllonorycter robiniella

W Polsce motyle te występują na terenie całego kraju.

Część gatunków w charakterystyczny sposób przybiera pozę podczas spoczynku. Całe ciało spoczywa na przednich odnóżach i tworzy kat z podłożem 45°.

Motyle te przejawiają aktywność nocną i zmierzchową.

Rozpiętość skrzydeł wynosi od 7 do 10 mm.

Gąsienice żerują wewnątrz tkanki liścia.

Szrotówek kasztanowcowiaczek: Okres lotu szrotówka kasztanowcowiaczka.
      Szrotówek kasztanowcowiaczek: Gąsienice szrotówka kasztanowcowiaczka minują liście kasztanowca.