Kormoran mały (Phalacrocorax pygmaeus)
© dule964 - stock.adobe.com

Kormoran mały

Kormoran mały (Phalacrocorax pygmaeus) to ptak z rodziny kormoranów. To nasz najmniejszy kormoran. Ma dość krótką szyję, dziób i długi ogon. W szacie godowej z początku ptaki mają czarne upierzenie z białymi, nitkowatymi piórami. Później ubarwienie głowy i szyi jest brązowe, dalej czarniawe. W szacie spoczynkowej dziób jest brązowy, gardło białe.

Gatunek ten wyspowo występuje w południowej części Europy oraz w zachodniej części Azji. W Polsce obserwuje się wzrost częstotliwości obserwacji kormorana małego podczas przelotów. Występuje nad jeziorami, rzekami, porośniętymi trzcinami, krzewami, drzewami. Zimuje nad rzekami i wodami słonymi.

Często tworzy kolonie. Bardzo dobrze pływa i nurkuje. W Polsce stwierdzano obecność tego gatunku przez cały rok.

Długość ciała wynosi 45-55 cm, w tym ogona do 14 cm. rozpiętość skrzydeł wynosi 80-90 cm, a ciężar ciała 560-870 g.

Poluje na ryby.

Okres lęgowy trwa od końca kwietnia do początku lipca. Często rozmnaża się w koloniach, także z innymi gatunkami ptaków. Gniazduje na drzewach, krzewach, a nawet w trzcinach. Samica składa 4-6 jaj, które wysiaduje wraz z samcem przez 27-30 dni. Pisklęta są nagie i ślepe.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ochronie ścisłej.

To najmniejszy przedstawiciel rodziny kormoranów w Polsce.