logo

Kormorany

Kormorany (Phalacrocoracidae) to rodzina ptaków z rzędu głuptakowych. Rodzina ta liczy 25 gatunków. W Polsce mozna spotkać 3 gatunki z tej rodziny ptaków, z czego jeden jest lęgowy. Wiele gatunków jest endemitami.

To duże ptaki o wydłużonym ciele, długiej szyi, zagiętym na samym końcu dziobie. Nogi przesunięte ku tyłowi. Ubarwienie najczęściej czarne, rzadziej brązowe, czasem występuje zielony pobłysk.

Kormoran czarnyKormoran czarny PL Lęgowy Nieliczny

Phalacrocorax carbo

Kormoran czarny to ptak prawie cały czarny. W szacie godowej ma zielonkawy z metalicznym połyskiem grzbiet. Dzisiaj jego populacja jest duża i zaczyna się mówić o nim jak o szkodniku.

Kormoran czubatyKormoran czubaty PL Zalatujący

Gulosus aristotelis

Kormoran czubaty to morski ptak o czarnym upierzeniu, kilka razy obserwowany w naszym kraju. Nazwa wywodzi się od czubka na głowie, który pojawia się w szacie godowej. Młode mają brązowe upierzenie z białą plamą na szyi.

Kormoran małyKormoran mały PL Zalatujący  !

Microcarbo pygmaeus

Kormoran mały (Microcarbo pygmaeus) to ptak z rodziny kormoranów. To nasz najmniejszy kormoran. Ma dość krótką szyję, dziób i długi ogon. W szacie godowej z początku ptaki mają czarne upierzenie z białymi, nitkowatymi piórami.

Kormoran arabskiKormoran arabski

Phalacrocorax nigrogularis

Kormoran arabski (Phalacrocorax nigrogularis) to gatunek ptaka z rodziny kormoranów o ciemnym upierzeniu.

Kormoran białorzytnyKormoran białorzytny

Phalacrocorax neglectus

Kormoran białorzytny (Phalacrocorax neglectus) to gatunek ptaka z rodziny kormoranów. Upierzenie czarne z białym kuprem.

Kormoran bruzdodziobyKormoran bruzdodzioby

Phalacrocorax sulcirostris

Kormoran bruzdodzioby (Phalacrocorax sulcirostris) to gatunek ptaka z rodziny kormoranów. Upierzenie czarne.

Kormoran czarnoczelnyKormoran czarnoczelny

Phalacrocorax fuscescens

Kormoran czarnoczelny (Phalacrocorax fuscescens) to gatunek ptaka z rodziny kormoranów. wierzch czarny, spód biały. Dziób ciemny, haczykowato zakończony. Nogi również czarne.

Kormoran czerwonoczelnyKormoran czerwonoczelny

Urile urile

Kormoran czerwonoczelny (Urile urile) to gatunek ptaka z rodziny kormoranów. Upierzenie w szacie letniej czarne. Na głowie dwa czubki - jeden na czole, drugi na potylicy.

Kormoran etiopskiKormoran etiopski

Microcarbo africanus

Kormoran etiopski (Microcarbo africanus) to gatunek ptaka z rodziny kormoranów. Upierzenie czarne, dziób brązowawy. Oczy mają czerwone tęczówki.

Kormoran indyjskiKormoran indyjski

Phalacrocorax fuscicollis

Kormoran indyjski (Phalacrocorax fuscicollis) to gatunek ptaka z rodziny kormoranów. Upierzenie ciemnobrązowe. Dziób ciemny, haczykowato zakończony. Oczy mają turkusowe tęczówki.

Kormoran japońskiKormoran japoński

Phalacrocorax capillatus

Kormoran przylądkowy (Phalacrocorax capensis) to gatunek ptaka z rodziny kormoranów. Upierzenie ciemne, brązowawe z wierzchu. Wokół nasady dzioba od spodu ciemnożółty obszar otoczony białym.

Kormoran modrogardłyKormoran modrogardły

Urile penicillatus

Kormoran modrogardły (Urile penicillatus) to gatunek ptaka z rodziny kormoranów o czarnym upierzeniu i niebieskim gardle.

Kormoran nakrapianyKormoran nakrapiany

Phalacrocorax punctatus

Kormoran nakrapiany (Phalacrocorax punctatus) to gatunek ptaka z rodziny kormoranów. Upierzenie z wierzchu brązowe. Widoczne liczne czarne kropki, układające się jakby w siatkę.

Kormoran niebieskookiKormoran niebieskooki

Leucocarbo atriceps

Kormoran niebieskooki (Leucocarbo atriceps) to ptak z rodziny kormoranów o czarno-białym upierzeniu z metalicznym, fioletowym połyskiem. Oko niebieskie. Między dziobem a okiem widoczna pomarańczowa plama.

Kormoran przylądkowyKormoran przylądkowy

Phalacrocorax capensis

Kormoran przylądkowy (Phalacrocorax capensis) to gatunek ptaka z rodziny kormoranów. Upierzenie ciemne. Wokół nasady dzioba od spodu pomarańczowy obszar.

Kormoran rogatyKormoran rogaty

Nannopterum auritum

Kormoran rogaty (Phalacrocorax auritus) to gatunek ptaka z rodziny kormoranów, żyjący w Ameryce Północnej. To dość duży ptak. Ma wydłużone ciało, długą szyję. Dziób jest zagięty na samym końcu.

Kormoran skalnyKormoran skalny

Leucocarbo magellanicus

Kormoran skalny (Leucocarbo magellanicus) to ptak z rodziny kormoranów. Ubarwienie czarno-białe. Spód, gardło i plamy po bokach głowy są białe. Dziób czarny, na końcu haczykowato wygięty w dół.

Kormoran srokatyKormoran srokaty

Phalacrocorax varius

Kormoran srokaty (Phalacrocorax varius) to ptak z rodziny kormoranów. Upierzenie z wierzchu i całe skrzydła są czarne, spód i cześć dolna głowy są białe. Między okiem a nasadą jasnego dzioba znajduje się żółta plama.

• kormoran peruwiański (Leucocarbo bougainvilliorum)
  • kormoran czarnoszyi (Leucocarbo campbelli)
  • kormoran szorstkodzioby (Leucocarbo carunculatus)
  • kormoran kergueleński (Leucocarbo verrucosus)
  • kormoran koroniasty (Microcarbo coronatus)
  • kormoran białolicy (Microcarbo melanoleucos)
  • kormoran skromny (Microcarbo niger)
  • kormoran oliwkowy (Nannopterum brasilianum)
  • kormoran nielotny (Nannopterum harrisi)
  • kormoran zielonolicy (Phalacrocorax featherstoni)
  • kormoran czerwononogi (Poikilocarbo gaimardi)
  • kormoran krasnolicy (Urile pelagicus)
  • kormoran okularowy (Urile perspicillatus)

Żyją nad brzegami mórz, rzek i jezior na wszystkich kontynentach świata.

Bardzo dobrze latają, pływają i nurkują. Pod wodą wytrzymują zwykle ponad minutę (niektóre gatunki nawet 4 minuty) i potrafią zanurkować na głębokość 10 m. Upierzenie przemaka. Często suszą pióra rozpościerając skrzydła podczas odpoczynku. Po wodzie pływają w dużym zanurzeniu ciała. Zdobycz ścigają pod wodą wiosłując tylko nogami. Pełne morze jest dla kormoranów niedostępne.

Kormorany mają dużą objętość krwi w stosunku do masy całego ciała, co umożliwia im magazynowanie dużej ilości tlenu.

Gnieździ się w koloniach. Kredowoniebieskie, wysłużone jaja wysiaduje samiec i samica. Okres inkubacji trwa 28-32 dni. Oboje opiekują się także pisklętami. Młode są gniazdownikami.

Kormorany żywią się rybami i morskimi bezkręgowcami. Dzienna minimalna porcja żywności wynosi 0,5 kg. Kormorany zapewniają sobie taką ilość w ciągu 2 krótkich polowań. Są bardzo sprawnymi łowcami.

Kormoran plamisty i nielotny są uznane za zagrożone na wyginięcie, 8 innych gatunków za narażone. W XIX w. wymarł kormoran okularowy, który występował wyłącznie na Wyspie Beringa. Kormorany są znienawidzone przez hodowców ryb, gdyż w krótkim czasie kormorany potrafią poczynić znaczne szkody w hodowlach. Ptaki są więc zabijane. Mimo to większość kormoranów nie jest zagrożona wyginięciem.

Kormoran czarny: Kormorany przylatują do Polski.
         Kormoran czarny: Trwa okres lęgowy kormorana czarnego.
         Kormoran czarny: Kormorany odlatują na zimowiska. W końcu sierpnia gromadzą się nad wybrzeżem morza i późną jesienią wędrują wzdłuż morza nad Morze Śródziemne.
        Kormoran mały: Okres lęgowy kormorana małego.

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 http://listaptakow.eko.uj.edu.pl/