Kostera rogata, kostera rogaczek (Lactoria cornuta)
© Sergio Martínez - Fotolia.com

Kostera rogata, kostera rogaczek

Kostera rogata, kostera rogaczek (Lactoria cornuta) to gatunek ryby z rodziny kosterowatych, rzędu rozdymkokształtnych. Ma żółte ciało (czasem oliwkowe lub pomarańczowe), udekorowane białymi lub turkusowymi plamkami (na środku każdej kostnej płytki). Całe ciało pokrywa pancerz kostny złożony z sześciokątnych płytek. Oczy duże, usadowione wysoko. Nad oczami znajdują się dwa charakterystyczne kostne wyrostki skierowane do przodu - tak zwane rogi. Kolejne dwa rogi znajdują się w tylnej i dolnej części ciała i skierowane są ku tyłowi. Otwór gębowy mały, przypominający dziób. ciało silnie zwęża się ku tyłowi.

Występuje w Oceanie Indyjskim i Pacyfiku od Morza Czerwonego, przez Polinezję na wschód i na północ aż do Japonii. Preferuje płytkie wody z dnem porastającym morskimi trawami lub rafy koralowe. Występuje do głębokości 18 m.

Ryba za z uwagi na swe opancerzenie słabo pływa.

Dorasta do 46-50 cm długości ciała. Występuje tylko jedna płetwa grzbietowa, przesunięta ku tyłowi. Płetwy brzuszne nie występują.

Poluje na denne bezkręgowce, a także zjada morską trawę.

Samiec wraz z kilkoma samicami odbywa gody, po których samica uwalnia do wody ikrę, którą już się nie opiekuje.