Kraśnik goryszowiec (Zygaena ephialtes)
© emer - Fotolia.com

Kraśnik goryszowiec

Kraśnik goryszowiec (Zygaena ephialtes) to gatunek motyla z rodziny kraśnikowatych. Motyl ten ma granatowe skrzydła, a na nich dość duże plamy w kolorze czerwonym, czasem żółtym lub białym. Plam jest sześć. Druga para skrzydeł jest czerwona. Ciało i skrzydła mają metaliczny połysk. Czułki na końcach są białawe. Odwłok ma szeroką, czerwoną lub żółtą przepaskę z czarnym brzegiem. Gąsienice są zielone z żółtym odcieniem. Na grzbiecie znajdują się dwa rzędy ciemnych plamek.

Kraśnik goryszowiec występuje dość rzadko na terenie całej Polski. W Europie można go spotkać głównie na zachodzie i południu. Lubi suche, nasłonecznione stanowiska, na skrajach lasów, polanach, przydrożach itp.

Gąsienice wytworzyły ciekawy mechanizm przeciwko intruzom, którzy chcieliby złożyć jaja wewnątrz ich ciał. Mianowicie gąsienice mogą okręcać się wokół własnej osi. Wydzielają również cuchnącą substancję.

Roślinami żywicielkami gąsienic tego gatunku są: cieciorka pstra, konikleca, koniczyna, inne rośliny bobowate i babkowate.