Kraśnikowate

Kraśnikowate (Zygaenidae) to rodzina motyli, która liczy dziś około 1100 gatunków. W Polsce można spotkać 19 gatunków z tej rodziny owadów.

To pięknie ubarwione motyle, często w jaskrawe i kontrastowe kolory, z metalicznym połyskiem, pokryte plamami. Metalowy połysk występuje nie tylko na skrzydłach. Odwłok, często z kolorowym pierścieniem, oraz tułów zwykle mocno zbudowane. Skrzydła mają wąską budowę, ich końce są zaokrąglone. Podczas spoczynku owad kształtem przypomina odwrócone serce. Czułki są dość długie, grzebieniaste lub piłkowane, mogą też być zakończone maczugowato. Owady te charakteryzuje dość duża zmienność wyglądu, co utrudnia oznaczanie gatunków tych motyli. Samiec od samicy różni się budową czułków.

Kraśnik goryszowiecKraśnik goryszowiec PL

Zygaena ephialtes

To rzadki u nas motyl z rodziny kraśnikowatych o granatowym ciele z metalicznym połyskiem i zmiennym ubarwieniu plam na skrzydłach. Druga para skrzydeł jest czerwona. Ciało i skrzydła mają metaliczny połysk.

Kraśnik komonicowiecKraśnik komonicowiec PL

Zygaena loti

Kraśnik komonicowiec, kraśnik rogalik (Zygaena loti) to gatunek motyla z rodziny kraśnikowatych. Na ciemnych skrzydłach (kolor czarno-granatowy lub szarozielony) znajduje się pięć czerwonych plam, czasem zlanych ze sobą.

Kraśnik pięcioplamekKraśnik pięcioplamek PL

Zygaena trifolii

Kraśnik pięcioplamek (Zygaena trifolii) to gatunek motyla z rodziny kraśnikowatych, bardzo podobny do kraśnika sześcioplamka. Jest jednak od niego nieco mniejszy i ma tylko po 5 czerwonych plam na czarnogranatowych skrzydłach.

Kraśnik purpuraczekKraśnik purpuraczek PL

Zygaena purpuralis

To występujący u nas lokalnie kraśnik o zmiennym wyglądzie. Charakterystyczne są trzy podłużne plamy na skrzydle, które mogą mieć różny kolor, najczęściej purpurowy. Skrzydła drugiej pary są purpurowe, pomarańczowe lub żółte.

Kraśnik rzęsinowiecKraśnik rzęsinowiec PL

Zygaena carniolica

To występujący u nas gatunek motyla z rodziny kraśnikowatych o zmiennym ubarwieniu. Jest w Polsce dość rzadki. Można go zaobserwować głównie na południu kraju. Skrzydła drugiej pary mają kolor czerwony i ciemne obrzeże.

Kraśnik sześcioplamekKraśnik sześcioplamek PL

Zygaena filipendulae

Kraśnik sześcioplamek (Zygaena filipendulae) to motyl z rodziny kraśnikowatych o czarnych i błyszczących skrzydłach przedniej pary z czerwonymi sześcioma plamami na każdym ze skrzydeł. Plamy te mogą się ze sobą zlewać, a ich układ nie jest taki sam dla każ

Lśniak szmaragdekLśniak szmaragdek PL

Adscita statices

Lśniak szmaragdek to przedstawiciel kraśnikowatych, dość pospolity w naszym kraju, o metalicznych, szmaragdowych skrzydłach. Druga para skrzydeł jest szara.

• Adscita geryon
  • Jordanita chloros
  • Jordanita globuraliae
  • Kraśnik dzięgielowiec (Zygaena angelicae)
  • Zygaena minos
  • Zygaena osterodensis

Owady te występują na terenie całego kraju. Preferują suche łąki, polany, skraje lasów. Często siadają na kwiatach roślin (oset, ostrożnia).

To motyle o dziennej aktywności. Latają powoli w słoneczne dni.

W Polsce w ciągu roku pojawia się jedno pokolenie. Larwy owijają się kokonem, który przyczepiają najczęściej do roślin żywicielek.

Gąsienice żerują na roślinach zielnych, drzewach i krzewach.

Niektóre gatunki są zagrożone wymarciem.

Wszystkie gatunki tej rodziny motyli są trujące i to we wszystkich stadiach rozwoju. Ich ciała zawierają substancje o nazwie glikozydy cyjanogenne, do pochodnych których należy cyjanek potasu. To najbardziej trujące motyle w Polsce.