Lśniak szmaragdek

Lśniak szmaragdek (Adscita statices) to przedstawiciel kraśnikowatych. Motyl ten ma niebiesko-zielone, jednolicie ubarwione skrzydła pierwszej pary z metalicznym połyskiem. Druga para skrzydeł jest szara. Dość długie czułki są grzebykowate u samców, piłkowane u samic. Samiec jest nieco większy od samicy. Gąsienice są brązowe, a ich ciało usiane jest szczecinami.

Lśniak szmaragdek (Adscita statices)

Obecny w całej Europie. Motyl ten występuje na łąkach całego kraju, szczególnie sąsiadującymi z lasami. Jest dość liczny. Chętnie siada na kwiatach ostu i driakwi.

To motyl o aktywności dziennej, choć samce latają wczesnym wieczorem. Lot powolny, ociężały. Zimuje gąsienica.

Rośliny żywicielki to szczaw polny i szczaw zwyczajny.

Występuje jedno pokolenie w ciągu roku.

Motyl ten nie jest zagrożony wymarciem.

Motyl ten należy do najbardziej trujących krajowych motyli. W jego ciele można znaleźć glikozydy cyjanogenne.

Obserwujemy postać dorosłą lśniaka szmaragdka.

Motyle dzienne Polski — quiz