Kukułkowe

Kukułkowe (Cuculiformes) to rząd ptaków, do którego zaliczamy dziś 3 rodziny oraz 164 gatunki. W Polsce żyje 1 gatunek z tego rzędu ptaków.

Rodziny

Hoacyny

Opisthocomidae
Kukawkowate

Cuculidae
Turaki

Musophagidae

Obecne na całym świecie poza daleką północą i Antarktyką. Żyją w środowisku leśnym, zajmują też pustynie i półpustynie.

Prowadzą osiadły lub rzadziej wędrowny tryb życia.

Wygląd tych ptaków jest bardzo różnorodny. Przynależność do tego rzędu wynika z budowy wewnętrznej tych ptaków. Upierzenie zwykle szarawe, brązowe, spód często prążkowany.

54 gatunki są pasożytami lęgowymi i składają jaja do cudzych gniazd. Pozostałe gatunki budują platformy z patyków na drzewach, krzewach lub ziemi. Pasożytnicze gatunki składają od 8 do 15 jaj, gatunki niepasożytnicze - od 2 do 5. Wysiadywanie trwa 11-16 dni. Pisklęta są gniazdownikami. Młode wykluwają się ślepe, pokryte skąpym puchem.

Występuje tutaj duże zróżnicowanie pod tym względem. Jedne ptaki żywią się owadami, inne wyłącznie pokarmem roślinnym.

Krytycznie zagrożone są 2 gatunki kukułkowych, zagrożone są 3 gatunki, a narażonych 6 gatunków tych ptaków.