Kur diabeł

Kur diabeł (Myoxocephalus scorpius) to gatunek ryby z rodziny głowaczowatych, jeden z większych przedstawicieli rodziny, o nagim ciele i maczugowatym kształcie. Trzon ogonowy jest dość krótki. Głowa jest duża, zaopatrzona w liczne kolce pokryte skórą. Ubarwienie zmienne. Grzbiet jest ciemniejszy, pokryty plamami, boki pomarańczowe, podczas godów bardziej intensywne. Samiec jest mniejszy od samicy. W okresie tarła samcowi czerwienieje brzuch i pojawiają się na jego ciele białe plamy. Tworzy bardzo liczne formy lokalne i rasy geograficzne.

To gatunek przybrzeżny, występujący w wodach Europy i Ameryki Północnej. Występuje zwykle do głębokości 25 m, czasem nawet 60 m.

Środowisko

ryba morska
Oceany / Morza

Atlantyk
Bałtyk

Kur głowacz wydaje charakterystyczny odgłos furczenia. Nie odbywa wędrówek. Jest mało ruchliwą rybą.

Dorasta zwykle od 10 do 30 cm długości ciała, zdarzają się osobniki 60-centymetrowe.

Poluje na bezkręgowce denne, larwy ryb i ich ikrę.

Tarło odbywa się w okresie jesienno-zimowym (grudzień i styczeń w Bałtyku). Samica składa ikrę, która tworzy grudkę i jest przyklejona do kamieni. Samiec pilnuje przez kilka tygodni jaj i wylęgu. Larwy prowadzą pelagiczny tryb życia, narybek żyje przy dnie.

Gatunek ten traktowany jest jako szkodnik narybku. Ryba ta nie ma znaczenia w gospodarce. W Polsce nie jest to gatunek w żaden sposób chroniony.

Ukłucia kolcami kura diabła mogą być niebezpieczne.

Wysuszony okaz kura diabła to świetny barometr. Skóra zmienia barwę w zależności od wilgotności powietrza, a tym samym od zmiany ciśnienia.

Bałtycki kur diabeł odbywa tarło.

ikonaKur rogacz, kur czterorogi