PL

Kur diabeł

Kur diabeł (Myoxocephalus scorpius) to gatunek ryby z rodziny głowaczowatych, jeden z większych przedstawicieli rodziny, o nagim ciele i maczugowatym kształcie. Trzon ogonowy jest dość krótki. Głowa jest duża, zaopatrzona w liczne kolce pokryte skórą. Ubarwienie zmienne. Grzbiet jest ciemniejszy, pokryty plamami, boki pomarańczowe, podczas godów bardziej intensywne. Samiec jest mniejszy od samicy. W okresie tarła samcowi czerwienieje brzuch i pojawiają się na jego ciele białe plamy. Tworzy bardzo liczne formy lokalne i rasy geograficzne.

Kur diabeł (Myoxocephalus scorpius)
© Piotr Wawrzyniuk - Fotolia.com

To gatunek przybrzeżny, występujący w wodach Europy i Ameryki Północnej. Występuje zwykle do głębokości 25 m, czasem nawet 60 m.

Kur głowacz wydaje charakterystyczny odgłos furczenia. Nie odbywa wędrówek. Jest mało ruchliwą rybą.

Dorasta zwykle od 10 do 30 cm długości ciała, zdarzają się osobniki 60-centymetrowe.

Poluje na bezkręgowce denne, larwy ryb i ich ikrę.

Tarło odbywa się w okresie jesienno-zimowym (grudzień i styczeń w Bałtyku). Samica składa ikrę, która tworzy grudkę i jest przyklejona do kamieni. Samiec pilnuje przez kilka tygodni jaj i wylęgu. Larwy prowadzą pelagiczny tryb życia, narybek żyje przy dnie.

Gatunek ten traktowany jest jako szkodnik narybku. Ryba ta nie ma znaczenia w gospodarce. W Polsce nie jest to gatunek w żaden sposób chroniony.

Ukłucia kolcami kura diabła mogą być niebezpieczne.

Wysuszony okaz kura diabła to świetny barometr. Skóra zmienia barwę w zależności od wilgotności powietrza, a tym samym od zmiany ciśnienia.