Legwany

Legwany (Iguanidae) to rodzina gadów, blisko spokrewniona z agamami i kameleonami, która liczy dziś blisko 570 gatunków. W Polsce nie występują gatunki z tej rodziny gadów.

Legwany to gady o wydłużonym kształcie ciała, długim ogonie. Ciało jest spłaszczone grzbietobrzusznie (gatunki naziemne) lub bocznie (gatunki nadrzewne). Łuski są małe i nieregularnie porywają skórę. Często występują różne twory skórne w postaci wachlarzy, grzebieni, płatków, kolców itp. U samców części gatunków występują worki podgardzielowe, które mogą być napełniane powietrzem i przyjmować duże rozmiary.

Anolis olbrzymiAnolis olbrzymi

Anolis baracoae

Piękna jaszczurka o smukłym ciele, która zmienia ubarwienie skóry. Występuje na Kubie. Zmienia ubarwienie skóry. Gdy jest wystraszona przyjmuje barwę brązową. Gdy jest spokojna skóra ma kolor zielony.

Bazyliszek pasiasty, jaszczurka Jezusa ChrystusaBazyliszek pasiasty, jaszczurka Jezusa Chrystusa

Basiliscus vittatus

Bazyliszek pasiasty, zwany także jaszczurką Jezusa Chrystusa, to gad z Ameryki Środkowej, żyjący w lasach tropikalnych, który potrafi biegać po wodzie. Grzebień hełmiasty znajduje się na głowie.

Bazyliszek płatkogłowyBazyliszek płatkogłowy

Basiliscus plumifrons

Bazyliszek płatkogłowy to jaszczurka z rodziny legwanów. To jeden z najpiękniejszych bazyliszków. Jego ciało jest mocno bocznie spłaszczone. Samce posiadają na głowie płat skórny w kształcie trójkąta i silnie rozwinięty na grzbiecie i ogonie grzebień.

CzakuelaCzakuela

Sauromalus ater

Czakuela (Sauromalus ater) to gatunek amerykańskiego gada z rodziny legwanów. Ciało jest szarobrunatne, spłaszczone grzbietowo-brzusznie. W obliczu zagrożenia chowa się w skalnych szczelinach.

Legwan hełmiastyLegwan hełmiasty

Laemanctus longipes

Legwan hełmiasty to piękna jaszczurka nadrzewna z Ameryki Środkowej i Południowej z charakterystycznym tworem na głowie. Jaszczurka ta ma bardzo długi ogon, stanowiący 2/3 długości całego ciała. Kolor skóry jest zielony, spód jaśniejszy.

Legwan kubańskiLegwan kubański

Cyclura nubila

Jeden z większych żyjących dziś na świecie legwanów, zamieszkujący wybrzeża Kuby. Zamieszkuje tereny nadbrzeżne pośród skał wapiennych na Kubie. Samce charakteryzuje terytorializm.

Legwan morskiLegwan morski

Amblyrhynchus cristatus

Legwan morski (Amblyrhynchus cristatus) to gatunek gada z rodziny legwanów. Ma dość masywne ciało i długi ogon. Przez głowę, grzbiet i ogon przebiega charakterystyczny grzebień. Ciało jest szare, usiane jaśniejszymi i ciemniejszymi plamami.

Legwan nosorogiLegwan nosorogi

Cyclura cornuta

Legwan nosorogi to jeden z większych żyjących dziś legwanów, zamieszkujący Haiti. Samce na pysku mają charakterystyczny róg oraz hełm. Przyczyną wymierania jest odłów na handel i dla mięsa oraz degradacja środowisk.

Legwan obrożnyLegwan obrożny

Crotaphytus collaris

Legwan obrożny ma charakterystyczną obrożę na szyi, nakrapiany jasnymi plamkami grzbiet. Pochodzi z Ameryki Północnej. Prowadzi naziemny tryb życia. Jest bardzo ruchliwy, potrafi biegać na tylnych kończynach.

Legwan zielonyLegwan zielony

Iguana iguana

Legwan zielony (Iguana iguana) to gatunek jaszczurki z rodziny legwanów - największy żyjący dziś przedstawiciel tej rodziny. Pod żuchwą u osobników dorosłych zwisa charakterystyczny skórny fałd, większy u samców.

Legwanik błękitnyLegwanik błękitny

Sceloporus serrifer

Legwanik błękitny to gad pochodzący z Meksyku, którego cechą charakterystyczną jest niebieskie gardło samców. Część grzbietu i ogon pokrywają ostre, wystające łuski. Gardło i brzuch samców są niebieskie, skąd wywodzi się nazwa gatunkowa.

Legwanik lazurowyLegwanik lazurowy

Petrosaurus thalassinus

Legwanik lazurowy to gad pochodzący z Meksyku, którego cechą charakterystyczną są czarno-białe pasy na grzbiecie i niebiesko ubarwiona głowa. Ubarwienie ma rolę maskującą. Samice mają szatę godową w czerwone paski.

Nazwa rodziny
Legwany (Iguanidae)
Obie Ameryki, Fidżi, Tonga, Madagaskar.
Gromada: Gady (Reptilia)

• Callisaurus dracoides
  • Callisaurus draconoides
  • Chalarodon madagascariensis
  • Corytophanes cristatus
  • Legwan Magellana (Liolaemus magellanicus)
  • Phrynosoma douglassii
  • Phrynosoma solare
  • Sceloporus magister
  • Sceloporus undulatus

Znakomita większość gatunków żyje w Ameryce Północnej i Południowej, bo aż 550 gatunków w 54 rodzajach. Pięć innych gatunków żyje na Wyspach Fidżi i Tonga, 7 na Madagaskarze. Na żadnym kontynencie legwany nie występują razem z agamami.

Legwany prowadzą lądowy tryb życia (za wyjątkiem legwana morskiego), często nadrzewny. Legwany z rodzaju Uma żyją na podłożach piaszczystych. W razie zagrożenia zagrzebują się w piasku.

Podstawowa cecha legwanów to uzębienie pleurodontyczne, co oznacza że zęby umieszczone są na wewnętrznej stronie szczęki. Zęby podlegają stałej wymianie. Mimo, ze niektóre gatunki potrafią odrzucić ogon, nie mają zdolności regeneracji.

Większość legwanów jest jajorodna. Samica legwana zielonego może w jednym lęgu znieść 71 jaj. Inne gatunki, głównie z rodzaju Sceloporus (40%), są żyworodne.

Legwany z rodzaju Iguaniane są roślinożerne. Legwan morski z Galapagos żywi się wyłącznie wodorostami. Inne żywią się także owadami, także kręgowcami, w tym innymi legwanami.