Legwany

Legwany (Iguanidae) to rodzina gadów, blisko spokrewniona z agamami i kameleonami, która liczy dziś 37 gatunków. W Polsce nie występują gatunki z tej rodziny gadów.

Legwany to gady o wydłużonym kształcie ciała, długim ogonie. Ciało jest spłaszczone grzbietobrzusznie (gatunki naziemne) lub bocznie (gatunki nadrzewne). Łuski są małe i nieregularnie porywają skórę. Często występują różne twory skórne w postaci wachlarzy, grzebieni, płatków, kolców itp. U samców części gatunków występują worki podgardzielowe, które mogą być napełniane powietrzem i przyjmować duże rozmiary.

CzakuelaCzakuela

Sauromalus ater

Czakuela (Sauromalus ater) to gatunek amerykańskiego gada z rodziny legwanów. Ciało jest szarobrunatne, spłaszczone grzbietowo-brzusznie. W obliczu zagrożenia chowa się w skalnych szczelinach.

Legwan czarnyLegwan czarny

Ctenosaura similis

Legwan czarny, czarnogwan środkowoamerykański (Ctenosaura similis) to gatunek gada z rodziny legwanów. To gatunek środkowoamerykański. Występuje od Meksyku po Kolumbię.

Legwan kolczastyLegwan kolczasty

Ctenosaura bakeri

Legwan kolczasty (Ctenosaura bakeri) to krytycznie zagrożony wymarciem jaszczurka z rodziny legwanów. charakterystyczny dla gatunku jest znajdujący się na ogonie pierścień z ostro zakończonych łusek.

Legwan kubańskiLegwan kubański

Cyclura nubila

Jeden z większych żyjących dziś na świecie legwanów, zamieszkujący wybrzeża Kuby. Zamieszkuje tereny nadbrzeżne pośród skał wapiennych na Kubie. Samce charakteryzuje terytorializm.

Legwan morskiLegwan morski

Conolophus subcristatus

Legwan morski (Amblyrhynchus cristatus) to gatunek gada z rodziny legwanów. Ma dość masywne ciało i długi ogon. Przez głowę, grzbiet i ogon przebiega charakterystyczny grzebień. Ciało jest szare, usiane jaśniejszymi i ciemniejszymi plamami.

Legwan nosorogiLegwan nosorogi

Cyclura cornuta

Legwan nosorogi to jeden z większych żyjących dziś legwanów, zamieszkujący Haiti. Samce na pysku mają charakterystyczny róg oraz hełm. Przyczyną wymierania jest odłów na handel i dla mięsa oraz degradacja środowisk.

Legwan zielonyLegwan zielony

Iguana iguana

Legwan zielony (Iguana iguana) to gatunek jaszczurki z rodziny legwanów - największy żyjący dziś przedstawiciel tej rodziny. Pod żuchwą u osobników dorosłych zwisa charakterystyczny skórny fałd, większy u samców.

• Amblyrhynchus cristatus
  • Cyclura stejnegeri
  • Dipsosaurus dorsalis
  • Iguana delicatissima
  • Sauromalus hispidus

Znakomita większość gatunków żyje w Ameryce Północnej i Południowej, bo aż 550 gatunków w 54 rodzajach. Pięć innych gatunków żyje na Wyspach Fidżi i Tonga, 7 na Madagaskarze. Na żadnym kontynencie legwany nie występują razem z agamami.

Legwany prowadzą lądowy tryb życia (za wyjątkiem legwana morskiego), często nadrzewny. Legwany z rodzaju Uma żyją na podłożach piaszczystych. W razie zagrożenia zagrzebują się w piasku.

Podstawowa cecha legwanów to uzębienie pleurodontyczne, co oznacza że zęby umieszczone są na wewnętrznej stronie szczęki. Zęby podlegają stałej wymianie. Mimo, ze niektóre gatunki potrafią odrzucić ogon, nie mają zdolności regeneracji.

Większość legwanów jest jajorodna. Samica legwana zielonego może w jednym lęgu znieść 71 jaj. Inne gatunki, głównie z rodzaju Sceloporus (40%), są żyworodne.

Legwany z rodzaju Iguaniane są roślinożerne. Legwan morski z Galapagos żywi się wyłącznie wodorostami. Inne żywią się także owadami, także kręgowcami, w tym innymi legwanami.