Lelkowate

Lelkowate (Caprimulgiformes) to rząd ptaków, który liczy dziś 5 rodzin i 118 gatunków. W Polsce gnieździ się tylko jeden gatunek - lelek, w Europie tylko 2.

Rodziny

Lelki

Caprimulgidae
Nocoloty

Nyctibiidae

Inne rodziny

• Sowniki (Aegothelidae)
  • Tłuszczaki (Steatornithiidae)

Występują na całym świecie poza obszarami dalekiej północy i Nowej Zelandii.

Ptaki z tego rzędu prowadzą nocny tryb życia. Udowodniono, że lelkowate nie posługują się echolokacją. Przy polowaniu polegają przede wszystkim na wzroku. Lelki nie polują w środku nocy. Gdy księżyc jest w pełni lelki zdecydowanie dłużej żerują. Część gatunków zapada w długotrwałe odrętwienie zimowe. Poza tłuszczakiem żyją pojedynczo.

Mają słabo rozwinięte nogi i dziób. Upierzenie jest miękkie, podobne kolorystycznie do kory drzewa lub ćmy. U samców niektórych gatunków w okresie godowym rozrastają się pojedyncze lotki lub sterówki, tworząc ozdobne pióra, często dłuższe od samego ptaka. Mają charakterystyczną szeroką paszczę oraz przydatki przy dziobie.

Gniazdo zwykle znajduje się na ziemi, jest małe i delikatne. Samica składa 1-4 jaja, które wysiaduje samiec i samica przez 3-5 tygodni.

Są owadożerne, zdobycz chwytają w locie. Są to przede wszystkim duże owady, które lelki widzą na tle nocnego nieba.

Lelki mają bardzo duże oczy, które są zaopatrzone w warstwę tapetum lucidum, złożonej z mikroskopijnej wielkości kropli tłuszczu, usprawniających widzenie w nocy.

Liczba gatunków krytycznie zagrożonych - 2, zagrożonych - 3, narażonych - 3.