Liliowate - Medianauka.pl

Liliowate

Liliowate (Liliaceae) to rośliny z rzędu liliowców.

Gatunki

Wykaz gatunków.

CebulaCebula PL

Allium cepa

Cebula (Allium cepa), a w zasadzie czosnek cebula lub cebula zwyczajna, to wieloletnia roślina uprawna z rodziny liliowatych o leczniczych właściwościach. To jedna z najbardziej pospolitych roślin przyprawowych w Polsce.

Cebulica dwulistnaCebulica dwulistna PL §

Scilla bifolia

Cebulica dwulistna (Scilla bifolia) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny liliowatych, spotykana w uprawach ogrodowych i dziczejąca. To także roślina trująca i gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Cebulica syberyjskaCebulica syberyjska PL - ogród

Scilla siberica

Cebulica syberyjska (Scilla siberica) to wieloletnia roślina z rodziny liliowatych, spotykana w naszych ogrodach jako roślina ozdobna, przejściowo dziczejąca. W naturze cebulica syberyjska rośnie w Azji.

Czosnek główkowatyCzosnek główkowaty PL - obcy

Allium sphaerocephalon

Czosnek główkowaty (Allium sphaerocephalon) to roślina z rodziny liliowatych. W naturze występuje na południu Europy we Włoszech, Grecji i Turcji. W Polsce występuje na Wyżynie Małopolskiej.

Czosnek kulistyCzosnek kulisty PL - obcy

Allium rotundum

Czosnek kulisty (Allium rotundum) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny liliowatych. Kwiaty są purpurowe lub różowe, zebrane w kulisty baldach bez cebulek.

Czosnek niedźwiedziCzosnek niedźwiedzi PL §

Allium ursinum

Czosnek niedźwiedzi (Allium ursinum) to gatunek leczniczej i uprawnej byliny. Spożywa się liście czosnku niedźwiedziego. Ma działanie bakteriobójcze, przeciwnowotworowe, obniża ciśnienie krwi, działa przeciwmiażdżycowo, przeciwgrzybiczo.

Czosnek pospolityCzosnek pospolity PL - ogród

Allium sativum

Czosnek pospolity (Allium sativum) to roślina cebulowa z rodziny liliowatych, powszechnie uprawiana, przejściowo dziczejąca, o znanych właściwościach leczniczych i kulinarnych. Różne odmiany różnią się od siebie barwą i kształtem główek.

Czosnek siatkowatyCzosnek siatkowaty PL

Allium victorialis

Czosnek siatkowaty (Allium victorialis) to gatunek subalpejskiej byliny z rodziny liliowatych, wytwarzający długie kłącze. Kwiaty są zielonobiałe, zebrane w kulisty baldach.

Czosnek skalnyCzosnek skalny PL

Allium senescens

Czosnek skalny (allium senescens) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny liliowatych. Kwiaty są purpurowe lub różowe, zebrane w półkulisty baldach. Cebulki liczne, kuliste.

Czosnek ukośnyCzosnek ukośny

Allium obliquum

Czosnek ukośny (Allium obliquum) to gatunek rośliny wieloletniej z rodziny liliowatych. Kwiaty są żółtozielone, zebrane w szczytowy, kulisty kwiatostan. W Polsce nie występuje.

Czosnek winnicowyCzosnek winnicowy PL

Allium vineale

Czosnek winnicowy (Allium vineale) to gatunek byliny z rodziny liliowatych. Kwiaty są purpurowe, różowe, zebrane w baldach wraz z małymi cebulkami.

Czosnek zielonawyCzosnek zielonawy PL

Allium oleraceum

Czosnek zielonawy (Allium oleraceum) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny liliowatych o leczniczych właściwościach. Kwiaty są zebrane w baldach, wraz z czerwonymi cebulkami. Okwiat zielony lub różowy.

Czworolist pospolityCzworolist pospolity PL

Paris quadrifolia

Czworolist pospolity (Paris quadrifolia) to gatunek trującej, wieloletniej rośliny kłączowej z rodziny liliowatych. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Rośnie w lasach liściastych.

Hiacynt wschodniHiacynt wschodni PL - ogród

Hyacinthus orientalis

Hiacynt wschodni (Hyacinthus orientalis) to bylina z rodziny liliowatych, często uprawiana jako roślina ozdobna. W naturze roślina ta występuje w Turcji, Syrii, Libanie.

Kokoryczka sierpowataKokoryczka sierpowata

Polygonatum falcatum

Kokoryczka sierpowata (Polygonatum falcatum) to gatunek byliny z rodziny liliowatych, uprawiana jako roślina ozdobna. Kwiaty są zebrane po 2-5 w zwisające pęczki, w kolorze białym lub zielonkawym.

Kokoryczka wielokwiatowaKokoryczka wielokwiatowa PL

Polygonatum multiflorum

Kokoryczka wielokwiatowa (Polygonatum multiflorum) to gatunek wieloletniej rośliny trującej z rodziny liliowatych. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. To także roślina ozdobna, uprawiana w ogrodach. To także roślina lecznicza.

Kokoryczka wonnaKokoryczka wonna PL

Polygonatum odoratum

Kokoryczka wonna (Polygonatum odoratum) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny liliowatych. To trująca roślina o leczniczych właściwościach. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Konwalia majowa, lanuszkaKonwalia majowa, lanuszka PL

Convallaria majalis

Konwalia majowa, lanuszka (Convallaria majalis) to kłączowa roślina wieloletnia z rodziny liliowatych. Jest to roślina trująca, ma też lecznicze właściwości. W lasach tworzy czasem duże łany. To także roslina ozdobna.

Konwalijka dwulistna, majownikKonwalijka dwulistna, majownik PL

Maianthemum bifolium

Konwalijka dwulistna, majownik (Maianthemum bifolium) to trujący gatunek rośliny wieloletniej, kłączowej z rodziny liliowatych, tworząca całe łany w poszyciu leśnym. To gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Lilia białaLilia biała PL - ogród

Lilium candidum

Lilia biała (Lilium candidum) to gatunek wieloletniej rośliny cebulowej z rodziny liliowatych, uprawiana dla ozdobnych kwiatów. Roślina uprawiana w Azji Mniejszej od co najmniej 3500 lat.

Lilia bulwkowataLilia bulwkowata PL §§

Lilium bulbiferum

Lilia bulwkowata, lilia bulwkowa (Lilium bulbiferum) to gatunek rośliny z rodziny liliowatych. To roślina trująca. Kwiaty są duże, czerwone lub pomarańczowe, ciemno plamkowane, bezwonne.

Lilia tygrysiaLilia tygrysia PL - ogród

Lilium lancifolium

Lilia tygrysia (Lilium lancifolium) to gatunek rośliny z rodziny liliowatych, o pięknych kwiatach, często spotykana w uprawach ogrodowych, przejściowo dziczejąca. W Chinach jada się cebule. Ma też zastosowanie w tamtejszej medycynie.

Lilia złotogłówLilia złotogłów PL §§

Lilium martagon

Lilia złotogłów (Lilium martagon) to roślina wieloletnia z rodziny liliowatych z charakterystyczną, złocistą cebulą, pokrytą łuskami i pięknymi kwiatami. To także roślina lecznicza, trująca oraz gatunek wskaźnikowy starych lasów.

Liliowiec ogrodowyLiliowiec ogrodowy PL - ogród

Hemerocallis ×hybrida

Liliowiec ogrodowy (Hemerocallis ×hybrida) to bylina z rodziny liliowatych. To cenna roślina rabatowa. Znanych jest kilkadziesiąt tysięcy odmian hodowlanych. Kwitnie w okresie od maja do września, różnie w zależności od odmiany, najczęściej jednak w lipcu

Liliowiec rdzawyLiliowiec rdzawy PL - obcy

Hemerocallis fulva

Liliowiec rdzawy (hemerocallis fulva) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny liliowatych z rozłogami. Kwiaty są duże, pomarańczowo-rdzawe, pomarszczone, bezwonne.

Liliowiec żółtyLiliowiec żółty PL - ogród

Hemerocallis lilioasphodelus

Liliowiec żółty (Hemerocallis lilioasphodelus) to bylina z rodziny liliowatych. Gatunek uprawiany w Polsce dla ozdobnych kwiatów. Pochodzi ze wschodniej części Azji.

Pajęcznica gałęzistaPajęcznica gałęzista PL

Anthericum ramosum

Pajęcznica gałęzista (Anthericum ramosum) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny liliowatych, podobny do pajęcznicy liliowatej z okolic Bielinka. Kwiaty są białe, zebrane w wiechowaty kwiatostan.

Pajęcznica liliowataPajęcznica liliowata PL §§

Anthericum liliago

Pajęcznica liliowata (Anthericum liliago) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny liliowatych, który nie wytwarza cebuli, co jest dość wyjątkowe w tej rodzinie. Tworzy niewielkie kępy.

PorPor PL - obcy

Allium porrum

Por (Allium porrum) to bylina lub dwuletnia roślina z rodziny liliowatych, popularne warzywo, roślina przyprawowa. W Polsce jest to roślina jednoroczna.

Szachownica cesarskaSzachownica cesarska PL - ogród

Fritillaria imperialis

Szachownica cesarska, korona cesarska (Fritillaria imperialis) to gatunek trującej, wyjątkowo pięknej rośliny z rodziny liliowatych, uprawianej w Polsce jako roślina ozdobna. To roślina cebulowa.

Szachownica kostkowataSzachownica kostkowata PL §§

Fritillaria meleagris

Szachownica kostkowata (Fritillaria meleagris) to wieloletnia roślina cebulowa z rodziny liliowatych z niezwykłym deseniem na płatkach kwiatów, przypominającym szachownicę. Jest krytycznie zagrożona wymarciem.

Szafirek drobnokwiatowySzafirek drobnokwiatowy PL

Muscari botryoides

Szafirek drobnokwiatowy (Muscari botryoides) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny liliowatych o jadalnych kwiatach. Kwiaty są kuliste, niebieskie, zebrane w grono.

SzalotkaSzalotka PL - ogród

Allium ascalonicym

Szalotka, cebula szalotka, czosnek askaloński (Allium ascalonicym) to gatunek rośliny z rodziny liliowatych, roślina uprawna o wielu odmianach. Odmiany o słomkowej łusce są łagodne w smaku. Odmiany o łusce brązowej są pikantne.

SzczypiorekSzczypiorek PL - obcy

Allium schoenoprasum

Szczypiorek, czosnek szczypiorek (Allium schoenoprasum) to roślina wieloletnia z rodziny liliowatych, popularne warzywo i roślina lecznicza, ozdobna i przyprawowa.

Śniedek BouchegoŚniedek Bouchego PL - obcy

Ornithogalum boucheanum

Śniedek Bouchego (Ornithogalum boucheanum) to roślina z rodziny liliowatych. Liście są zasychają podczas kwitnienia. Kwiaty są zebrane w grono, biało-zielone.

Śniedek zwisłyŚniedek zwisły PL - obcy

Ornithogalum nutans

Śniedek zwisły (Ornithogalum nutans) to gatunek byliny z rodziny liliowatych. Liście są zielone jeszcze podczas kwitnienia. Kwiaty są biało-zielone, zebrane w jednostronne grono.

Tulipan ogrodowyTulipan ogrodowy PL

Tulipa gesneriana

Tulipan ogrodowy (Tulipa gesneriana L.) to pierwotnie gatunek byliny cebulowej z rodziny liliowatych. Obecnie pod nazwą tulipan ogrodowy rozumie się wszystkie mieszańce różnych gatunków botanicznych.

Zimowit jesiennyZimowit jesienny PL §

Colchicum autumnale

Zimowit jesienny (Colchicum autumnale) to gatunek rośliny z rodziny liliowatych, byliny uprawianej dla ozdobnych kwiatów. Przypomina krokusa. Jest to roślina silnie trująca o leczniczych właściwościach.

Złoć łąkowaZłoć łąkowa PL

Gagea pratensis

Złoć łąkowa (Gagea pratensis) to gatunek wieloletniej rośliny z rodziny liliowatych. Kwiaty żółte, zebrane w baldaszek. Roślina wytwarza

Złoć małaZłoć mała PL

Gagea minima

Złoć mała (Gagea minima) to roślina wieloletnia z rodziny liliowatych. Jest gatunkiem wskaźnikowym starych lasów. Kwiaty są żółte, zebrane w szczytowy baldaszek.

Złoć polnaZłoć polna PL

Gagea arvensis

Złoć polna (Gagea arvensis) to gatunek rośliny z rodziny liliowatych. Rośnie przy drogach, na polach. Osiąga wysokość 10-15 cm.

Złoć żółtaZłoć żółta PL

Gagea lutea

Złoć żółta (Gagea lutea) to gatunek byliny z rodziny liliowatych, jeden ze zwiastunów wiosny. To gatunek wskaźnikowy starych lasów. Po wydaniu owocu naziemna część rośliny obumiera. Rośnie w wilgotnych lasach liściastych oraz w zaroślach.

• Czosnek kątowy (Allium angulosum)
  • Czosnek grzebieniasty (Allium carinatum)
  • Czosnek wężowy (Allium scorodoprasum)
  • Czosnek sztywny (Allium strictum)
  • Złoć pomorska (Gagea pomeranica)
  • Złoć pochwolistna (Gagea spathacea)
  • Szafirek miękkolistny (Muscari comosum)
  • Śniedek cienkolistny (Ornithogalum collinum)
  • Śniedek górski (Ornithogalum montanum)
  • Śniedek pirenejski (Ornithogalum pyrenaicum)
  • Śniedek baldaszkowy (Ornithogalum umbellatum)
  • Kokoryczka okółkowa (Polygonatum verticillatum)
  • Liczydło górskie (Streptopus amplexifolius)
  • Ciemiężyca zielona, ciemiężyca biała (Tofieldia album)
  • Kosatka kielichowata (Tofieldia calyculata)
  • Ciemiężyca czarna (Tofieldia nigrum)
  • Tulipan dziki (Tulip sylvestris)

Cebula: Kwitnie cebula.
           Cebula: Wysiew cebuli do gruntu na suszenie i przechowywanie.
         Cebula: Wysiew cebuli czosnkowej do gruntu.
          Cebula: Wysadzanie cebuli warzywnej do gruntu, wcześniej wysianej (w marcu) pod szkłem.
          Cebula: Wysadzanie nasion dla pozyskania dymki
          Cebula: Wysadzanie dymki do gruntu.
          Cebulica dwulistna: Kwitnie cebulica dwulistna.
          Cebulica syberyjska: Kwitnie cebulica syberyjska.
          Czosnek główkowaty: Kwitnie czosnek główkowaty.
         Czosnek kulisty: Kwitnie czosnek kulisty.
         Czosnek niedźwiedzi: Kwitnie czosnek niedźwiedzi.
          Czosnek pospolity: Kwitnie czosnek pospolity.
        Czosnek pospolity: Pora sadzenia czosnku.
        Czosnek pospolity: Zbiór czosnku.
          Czosnek siatkowaty: Kwitnie czosnek siatkowaty.
          Czosnek skalny: Rośnie czosnek skalny.
         Czosnek winnicowy: Kwitnie czosnek winnicowy.
         Czosnek zielonawy: Kwitnie czosnek zielonawy.
           Czworolist pospolity: Kwitnie czworolist pospolity.
         Hiacynt wschodni: Kwitnie hiacynt wschodni.
          Kokoryczka sierpowata: Kwitnie kokoryczka sierpowata.
          Kokoryczka wielokwiatowa: Kwitnie kokoryczka wielkokwiatowa.
          Kokoryczka wonna: Kwitnie kokoryczka wonna.
          Konwalia majowa, lanuszka: Kwitnie konwalia majowa.
          Konwalijka dwulistna, majownik: Kwitnie konwalijka dwulistna.
          Lilia biała: Kwitnie lilia biała.
          Lilia bulwkowata: Kwitnie lilia bulwkowata.
         Lilia tygrysia: Kwitnie lilia tygrysia.
          Lilia złotogłów: Kwitnie lilia złotogłów.
       Liliowiec rdzawy: Kwitnie liliowiec rdzawy.
          Liliowiec żółty: Kwitnie liliowiec żółty.
         Pajęcznica gałęzista: Kwitnie pajęcznica gałęzista,
          Pajęcznica liliowata: Kwitnie pajęcznica liliowata.
          Por: Wysiew nasion pora do gruntu.
           Por: Usypywanie kopczyków pokół porów.
          Szachownica cesarska: Kwitnie szachownica cesarska.
          Szachownica kostkowata: Kwitnie szachownica kostkowata.
          Szafirek drobnokwiatowy: Kwitnie szafirek drobnokwiatowy.
         Szalotka: Kwitnie szalotka.
         Szczypiorek: Kwitnie szczypiorek.
          Szczypiorek: Wysiew nasion szczypiorku do gruntu pod szkło.
        Szczypiorek: Wysiew nasion szczypiorku do gruntu.
    Szczypiorek: Zbiór plinów szczypiorku z ogródka.
          Śniedek Bouchego: Kwitnie śniedek Bouchego.
          Śniedek zwisły: Kwitnie śniedek zwisły.
         Tulipan ogrodowy: Kwitną tulipany.
         Zimowit jesienny: Kwitnie zimowit jesienny.
         Złoć łąkowa: Kwitnie złoć łąkowa.
          Złoć mała: Kwitnie złoć mała.
          Złoć polna: Kwitnie złoć polna.
         Złoć żółta: Kwitnie złoć żółta.