Marmozeta lwia, rozalia

Marmozeta lwia, rozalia, lwiatka duża (Leontopithecus rosalia, syn. Leontideus rosalia) to jedna z największych małp z rodziny pazurkowców. Ma miękką, długą, rudą lub złotą sierść. Włosy na głowie tworzą piękną grzywę jak u lwa. Ma długi ogon. Palce trzeci i czwarty połączone są skórą.

Marmozeta lwia, rozalia(Leontopithecus rosalia)
© Eric Gevaert - Fotolia.com

Wschodnia Brazylia.

Prowadzi nadrzewny tryb życia. Tworzy małe grupy, którymi przewodzą samice. Odgłosy przypominają piski. Źle znosi intensywne światło słoneczne.

Jest wszystkożerna. Podstawę diety stanowią owoce roślin (78%), nektar kwiatowy, owady, małe gady, pisklęta i jaja ptaków.

Tylko 1 na dziesięć samic rodzi potomstwo. Pozostałe samice opiekują się młodymi, gdy już ukończą 3 tygodnie. Gody odbywają się w maju i czerwcu. Ciąża trwa 132-134 dni, po której samica rodzi zwykle 1 młode, które po roku osiąga rozmiary dorosłego osobnika. Młodym opiekuje się samica i samiec. Młode stają się dojrzałe płciowo po 2 latach.

EN

Gatunek ten jest zagrożony wyginięciem - przypisuje się mu bardzo wysokie ryzyko wymarcia w stanie dzikim w niedalekiej przyszłości. Ma status EN w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Do takiego stanu przyczynił się odłów na cele hodowlane (dziś zakazany) oraz niszczenie środowiska naturalnego. W 1990 roku stwierdzono, że liczba osobników żyjących w warunkach wiwaryjnych jest większa niż w środowisku naturalnym.

To jeden z największych przedstawicieli pazurkowców.