Pazurkowce

Pazurkowce (Callithricidae) to rodzina małp szerokonosych, która liczy dziś 33 gatunków w 4 rodzajach. W Polsce nie występują pazurkowce.

Są to małe, często najmniejsze małpy. Mają gęste i miękkie futerko, często zdobione w różny sposób, nagą twarz, ogon, który nie ma funkcji chwytnej. Kciuk kończyny przedniej nie jest przeciwstawny, pierwszy palec stopy jest przeciwstawny i wyposażony w paznokieć, pozostałe palce wyposażone w pazury.

Marmozeta lwia, rozaliaMarmozeta lwia, rozalia

Leontopithecus rosalia

Marmozeta lwia, zwana też rozalią lub dużą lwiatką, to jeden z największych przedstawicieli rodziny pazurkowców o pięknym, złotym futrze. Włosy na głowie tworzą piękną grzywę jak u lwa.

MarykinaMarykina

Saguinus bicolor

Marykina to gatunek małpy z rodziny pazurkowców. Przypomina nieco kota. ciało z przodu jest ciemne, uszy nagie, mocno odstające. Kończyny białawe. Ogon i tylna część tułowia żótawobrązowa, przód biały.

Tamaryna białoczubaTamaryna białoczuba

Saguinus oedipus

Tamaryna białoczuba (Saguinus oedipus) to małpa z rodziny pazurkowców z białym czubem na głowie lub stojącą grzywą koloru białego. Gatunek ten jest krytycznie zagrożony wymarciem.

Tamaryna cesarska, tamaryna wąsataTamaryna cesarska, tamaryna wąsata

Saguinus imperator

Tamaryna cesarska to ssak z rodziny pazurkowców z pięknymi, długimi, białymi wąsami. Gatunek zagrożony wyginięciem przez niszczenie naturalnych siedlisk oraz odławianie w celach handlowych.

Tamaryna czerwonobrzuchaTamaryna czerwonobrzucha

Saguinus labiatus

Tamaryna czerwonobrzucha to małpka z rodziny pazurkowców o gęstym futerku w kolorze czarnym z czerwoną spodnią częścią ciała, białą plamą na grzbiecie. Małpy te wydają dźwięki przypominające odgłosy ptaków. Porozumiewają się nimi między sobą.

Tamaryna złotorękaTamaryna złotoręka

Saguinus midas

Tamaryna złotoręka (Saguinus midas) to gatunek ssaka naczelnego z rodziny pazurkowców o charakterystycznym umaszczeniu. Futerka jest czarne poza zakończeniami nóg i przednich kończyn, które są złote.

Uistiti białoucha, marmozetaUistiti białoucha, marmozeta

Callithrix jacchus

Jest to małpa z rodziny pazurkowców, nazywana też marmozetą. Cechą charakterystyczną są białe kępki włosów na uszach i białą plamę na czole. Bardzo ruchliwa, skacze po drzewach. Porusza się na sposób wiewiórek.

Uistiti pigmejkaUistiti pigmejka

Cebuella pygmaea

Uistiti pigmejka to najmniejsza małpa szerokonosa, należąca do rodziny pazurkowców. Jest jednocześnie najbardziej znaną małpą wśród pazurkowców i jest najczęściej z tej rodziny chowana w zoo.

• Callibella humilis
  • Saguinus mystax
  • Saguinus niger
  • Saguinus nigricollis
  • Saguinus tripartitus

Spotykane w Ameryce Południowej i Panamie. Zamieszkują lasy tropikalne.

Zwykle prowadzą nadrzewny tryb życia, poruszają się podobnie jak wiewiórki. Aktywne w dzień, w nocy śpią w dziuplach. Żyją w grupach rodzinnych.

Ciąża trwa 130-150 dni. Samice (za wyjątkiem Callimico) rodzą zazwyczaj bliźnięta. Młode pozostają z rodzicami nawet gdy stają się dorosłe, pomagając w wychowaniu następnych pokoleń. Młodymi opiekuje się głównie ojciec. Nosi je, a także bawi się z nimi. Matka tylko karmi młode.

Są wszystkożerne. Większe gatunki żywią się głównie owocami, mniejsze małpki zjadają owady. Wiele gatunków żywi się żywicą drzew i nektarem.

Do tej rodziny należą najmniejsze małpy świata.