Muchowate

Muchowate (Muscidae) to rodzina niewielkich owadów, która liczy dziś około 4000 gatunków. W Polsce żyje około 300 gatunków z tej rodziny owadów.

To zwykle skromnie ubarwione owady, zwykle są szare, czarne, brunatne, czasem z metalicznym połyskiem. W budowie ciała wyraźnie zaznaczony jest tułów i odwłok. Narządy gębowe są zwykle typu liżącego.

Mesembrina mystaceaMesembrina mystacea PL

Mesembrina mystacea

Mesembrina mystacea to gatunek muchówki z rodzaju muchowatych, nieco podobny z ubarwienia do trzmiela. skrzydła u nasady żółtawe i rudawe.

Mucha domowaMucha domowa PL

Musca domestica

Mucha domowa (Musca domestica) to najbardziej znany przedstawiciel rodziny muchowatych i jednocześnie chyba najbardziej znany ze wszystkich muchówek. To owad ściśle związany ze środowiskiem życia człowieka.

• Brachygasterina humboldti
  • Coenosia tigrina
  • Eudasyphora canadiana
  • Haematobia irritans
  • Helina troene
  • Hydrotaea aenescens
  • Lispe tentaculata
  • Macrorchis ausoba
  • Mesembrina aurocaudata
  • Mesembrina meridiana
  • Mucha jesienna (Musca autumnalis)
  • Musca sorbens
  • Musca vetustissima
  • Myospila meditabunda
  • Ophyra chalcogaster
  • Phaonia pallida
  • Bolimuszka jesienna, bolimuszka kleparka (Stomaxys calcitrans)
  • Stomoxys calcitrans
  • Thricops diaphanus

Muchowate są obecne na całym świecie w różnych środowiskach, w tym w lasach, na terenach otwartych i w bliskości człowieka.

To owady o dziennej aktywności.

Samice najczęściej składają jaja, czasem rodzą od razu larwy. Owady te są bardzo płodne. Samica za życia może złożyć setki jaj. Poczwarka muchowatych nazywa się bobówką.

Wiele gatunków odżywia się nektarem kwiatowym. Inne są drapieżnikami, jeszcze inne spijają wydzieliny ssaków, żywią się też krwią. Larwy żywią się rozkładającą się materią organiczną, w tym odchodami. Są też larwy roślinożerne i drapieżne.

Muchowate są nosicielami wielu groźnych chorób i pasożytów.

Ze względu na to, że mucha jako jeden z pierwszych organizmów żywych zaczyna rozwijać się na zwłokach, ma duże znaczenie w medycynie sądowej.