Murarka lucernowa (Osmia caerulescens)
© Timelynx - stock.adobe.com

Murarka lucernowa

Murarka lucernowa (Osmia caerulescens) to gatunek błonkówki z rodziny pszczołowatych. Ubarwienie czarne z połyskiem, z odcieniem niebieskawym lub zielonkawym. Ciało pokryte rzadkim włosiem. Na odwłoku widać jasne, cienkie paski. Na brzuchu znajduje się czarna szczoteczka. Oczy duże, podłużne.

Gatunek występuje w Europie. Murarka lucernowa występuje na terenach otwartych, na skrajach lasu, w lasach i ogrodach.

Okres lotu trwa od maja do lipca, rzadziej do sierpnia.

Długość ciała wynosi 8-10 mm.

Zbiera pyłek kwiatowy.

Występuje jedno, czasem dwa pokolenia w ciągu roku. Samica zakłada gniazdo w pustych przestrzeniach (chodniki w drewnie wydrążone przez chrząszcze, puste w środku łodygi roślin, puste gniazda innych błonkówek. Gniazdo ma budowę szeregową. Kolejne komory są oddzielane budulcem z przeżutych liści.