Muszka owocowa (Drosophila melanogaster)
© Studiotouch - Fotolia.com

Muszka owocowa

Muszka owocowa, drozofila karłówka (Drosophila melanogaster) to najbardziej znany przedstawiciel wywilżankowatych. Ma niewielkie rozmiary. Ciało ma żółtawy kolor. Na odwłoku znajdują się poziome pasy. Skrzydła są owalne, błoniaste, przeźroczyste. Na głowie znajdują się dość duże, jaskrawe, czerwone oczy złożone. Jest podobna do wywilżanki octówki (Drosophila funebris).

Muszki owocowe występuje na całym świecie. Pojawiają się w przeróżnych środowiskach, także w naszych domach. Są Obecne w całym kraju.

Gdy tylko znajdą się rozkładające owoce, wkrótce można się spodziewać całej kolonii niewielkich muszek owocówek. Chętnie przylatują do wina i octu.

Odżywia się mikroorganizmami, które rozwijają się w gnijących owocach, szczególnie drożdżami.

Przed kopulacją mają miejsce zaloty. Samica muszki owocowej składa jaja (nawet kilkaset) najczęściej w gnijących owocach. Rozwój od jaja do postaci dorosłej trwa zaledwie kilka dni!

Owad ten nie jest zagrożony wymarciem.

Muszka owocowa jest znana z wielu badań genetycznych. Wykorzystuje się ją w tego typu badaniach ze względu na bardzo krótki czas rozrodu oraz z powodu występujących w komórkach tych owadów bardzo dużych chromosomów. Jej hodowla należy poza tym do bardzo łatwych.

Muszka owocowa nie jest rodzimym gatunkiem. Została przywleczona z Afryki.

Znany jest cały genom tego gatunku!

Muszkę owocową łatwo hodować. Robi się to w naczyniach z pożywką, w skład której wchodzi syrop z cukru, drożdże, agar i mąka.