Nagład

Nagład (Scophthalmus rhombus) to gatunek flądry z rodziny skarpiowatych. Górna część ciała jest oliwkowobrązowa, nakrapiana jasnymi i ciemnymi cętkami. Od spodu nagład jest biały.

Nagład (Scophthalmus rhombus)

© Picture Partners - Fotolia.com

Nagład żyje w morzach u wybrzeży zachodniej części Europy, w Morzu Śródziemnym, Czarnym, a także w zachodniej części Bałtyku. Zasiedla dno na głębokości do 60 m.

Środowisko

ryba morska
Oceany / Morza

Atlantyk
Bałtyk
Morze Śródziemne

Prowadzi osiadły tryb życia.

Linia boczna ma charakterystyczne wygięcie nad płetwą piersiową. Łuska jest drobna, typu cykloidalnego. Dorasta do 50 cm długości ciała, wyjątkowo do 70 cm. Maksymalny ciężar to 8 kg. W Bałtyku spotykane są tylko mniejsze osobniki.

Poluje na bezkręgowce i niewielkie ryby.

Tarło odbywa się w Morzu Północnym w okresie od kwietnia do sierpnia, a w Morzu Śródziemnym od marca do lipca. Samica uwalnia ikrę do toni wodnej. Larwy prowadzą pelagiczny tryb życia. Larwa rodzi się symetryczna. Szybko przechodzi metamorfozę, po której opada na dno.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce brak okresu ochronnego dl atego gatunku. Nie jest też objęty wymiarem ochronnym. To ryba o dużym znaczeniu gospodarczym.

Trwa okres rozrodczy.

Elektryczne ryby
Wiele ryb potrafi wytwarzać prąd elektryczny. Czy prąd taki może być niebezpieczny dla człowieka? Czy można w jakiś sposób wykorzystać tę energię elektryczną?