Niepylak apollo (Parnassius apollo)
Muzeum Przyrodniczego w Jeleniej Górze © Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Niepylak apollo

Niepylak apollo (Parnassius apollo) to bardzo rzadki w Polsce motyl dzienny. Jest wyjątkowo piękny. To największy w Polsce motyl o rozpiętości skrzydeł do 8-9 cm. Cechuje się dużą zmiennością. Znanych jest około 600 form tego motyla. Jest pod ścisłą ochroną gatunkową. Dorosła gąsienica jest aksamitnie czarna, pokryta drobnymi, stalowoniebieskimi brodawkami, po bokach występują pomarańczowe plamki. Białe ubarwienie skrzydeł z czarnymi plamkami ma cel ochronny. Dzięki niemu motyl zlewa się z barwą skał wapiennych i białych kwiatów. Nazwę "niepylak" zawdzięcza temu, że nie ma łusek, dlatego nie zostawia na palcach pyłku.

Europa środkowa i Azja. W Polsce w Pieninach i Górach Kruczych. Zasiedla łąki dolin i zboczy górskich. Zamieszkuje zbocza i łąki górskie. W Europie sięga 2000 m n.p.m.

Lata dość wolno trzepocącym lotem, przechodzącym w szybowanie. Nie jest płochliwy. Siada często na kwiatach ostów. Zimuje gąsienica oraz jaja.

Żeruje na rozchodniku i rojniku.

Stadium poczwarki trwa od 8 dni do kilku tygodni.

Ochrona i zagrożenia VU

Gatunek ten jest narażony na wymarcie. Ma status VU w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gatunek ten ma status narażony na wyginięcie (kategoria VU w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych). W Polsce motyl ten zajduje się pod całkowitą ochroną prawną.

Niepylak apollo jest ginącym gatunkiem. W Polsce jest ich (w 2009 roku) niewiele ponad tysiąc sztuk. Do odtwarzania ich populacji przyczynia się w Polsce pewien amator entomolog - pan Jerzy Budzik, który samodzielnie i na własny koszt prowadzi hodowlę tego motyla. Z dwudziestu poczwarek udało mu się uzyskać ponad 20 tysięcy sztuk gąsienic. Pan Budzik próbuje odtworzyć populację w Sudetach oraz innych regionach kraju, gdzie motyl ten już dawno wyginął. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.