Paziowate

Paziowate (Papilionidae) to rodzina owadów, która liczy dziś 600 gatunków. W Polsce żyje 5 gatunków z tej rodziny owadów.

To zwykle duże motyle, pięknie latające. Czułki są krótkie i grubsze na ich końcach. Kolorystyka krajowych motyli to biel z czerwonymi i/lub czarnymi plamkami lub żółty kolor z wyraźnym rysunkiem. Wewnętrzny brzeg drugiej pary skrzydeł jest wklęsły. Nie występuje wyraźny dymorfizm płciowy.

Gąsienice są gładkie, pokryte wyrostkami lub brodawkami z delikatnymi włoskami. Barwy są jaskrawe lub maskujące.

lekcje
Rozpoznawanie motyli dziennych Polski cz.1

Poznaj najpiękniejsze, najbardziej pospolite motyle dzienne Polski. Naucz się je rozpoznawać.

spis treści

Testy

Testy pozwalają zweryfikować wiedzę po każdej lekcji.

ikona Rozpoznawanie motyli dziennych Polski cz.1.

Prosty test, który sprawdzi twoją umiejętność rozpoznawania najpiękniejszych i najbardziej pospolitych motyli dziennych Polski.

Archon apollinusArchon apollinus

Archon apollinus

Archon apollinus to motyl z rodziny paziowatych. Skrzydła przednie są szaro-białe z ciemnymi plamami. Skrzydła tylne są jasnoszare z grafitową obwódką i kolorowymi oczkami.

Trogonoptera brookiana

Trogonoptera brookiana to gatunek tropikalnego, dużego motyla z rodziny paziowatych, podobny do Trogonoptera trojana. Pochodzi z Azji.

Teinopalpus imperialis

Teinopalpus imperialis to duży motyl z rodziny paziowatych, żyjący w tropikach. Samiec ma skrzydła zielone z ciemnymi przepaskami na skrzydłach pierwszej pary.

Papilio aegeusPapilio aegeus

Papilio aegeus

Papilio aegeus to gatunek motyla z rodziny paziowatych. Dymorfizm płciowy wyraźnie zaznaczony. Samiec ma czarne skrzydła z białą przepaską na przednim skrzydle i białym polem na drugim skrzydle.

Papilio antimachus

Papilio antimachus to gatunek motyla tropikalnego z rodziny paziowatych. Skrzydła bardzo duże, pomarańczowo-czarne. Ciało podobnie ubarwione.

Atrophaneura priapusAtrophaneura priapus

Atrophaneura priapus

Atrophaneura priapus to gatunek tropikalnego motyla z rodziny paziowatych. Samica jest dużo większa od samca. Obie płci mają ciemne skrzydła, przednie brązowo przydymione z czarnym żyłkowaniem.

Baronia brevicornis

Baronia brevicornis to gatunek dziennego motyla z rodziny paziowatych. Samica rożni się od samca. U samca na jasnobrązowym tle występuje szereg białych i lekko żółtawych plam.

Papilio isidorusPapilio isidorus

Papilio isidorus

Papilio isidorus to gatunek motyla z rodziny paziowatych. Ubarwienie skrzydeł czarne, z jaśniejszymi obszarami na przednich skrzydłach. Na tylnych skrzydłach kilka różowawych plam.

Papilio lormieriPapilio lormieri

Papilio lormieri

Papilio lormieri to gatunek motyla z rodziny paziowatych. Samica jest większa od samca. Tło ciemnobrązowe. Białe plamy układają się w szerszą przepaskę na obu parach skrzydeł i węższą na zewnętrznej części.

Papilio lowiPapilio lowi

Papilio lowi

Papilio lowi to gatunek motyla z rodziny paziowatych. Występuje wyraźny dymorfizm płciowy. Motyl ten występuje jedynie na Filipinach w Indonezji.

Papilio nobilisPapilio nobilis

Papilio nobilis

Papilio nobilis to gatunek motyla z rodziny paziowatych. Ubarwienie skrzydeł samca żółte, jednolite lub z brązowymi plamami.

Papilio phorcasPapilio phorcas

Papilio phorcas

Papilio phorcas to gatunek motyla z rodziny paziowatych. Samiec ma czarne skrzydła z seledynowymi polami, układającymi się w szeroką przepaskę. Skraj skrzydeł pofalowany, tylnych dużo bardziej.

Papilio troilusPapilio troilusPapilio troilus

Papilio troilus

Papilio troilus to gatunek motyla z rodziny paziowatych. Samica jest większa od samca i ma brązowawe skrzydła. Skrzydła samca mają ciemne tło.

Niepylak apolloNiepylak apolloNiepylak apollo PL

Parnassius apollo

Niepylak apollo to bardzo rzadki i największy w Polsce motyl dzienny. Nazwa niepylak oznacza, że nie ma łusek na skrzydłach i nie zostawia na palcach pyłku. Znanych jest około 600 form tego motyla. Jest pod ścisłą ochroną gatunkową.

Niepylak mnemozynaNiepylak mnemozyna PL

Parnassius mnemosyne

Niepylak mnemozyna to chroniony w Polsce motyl dzienny o białych skrzydłach z czarnymi plamkami. Gąsienica jest czarna z czerwonymi kropkami. Jest pozbawiona włosków.

Paź królowejPaź królowejPaź królowej PL

Papilio machaon

Paź królowej to łatwo rozpoznawalny, piękny i duży motyl dzienny, pospolity w Polsce. Motyl dorosły ma skrzydła o żółtym tle, na którym znajduje się wyraźny, charakterystyczny rysunek.

Paź żeglarzPaź żeglarzPaź żeglarz PL

Iphiclides podalirius

Paź żeglarz to duży motyl dzienny, kiedyś dość pospolity w Polsce. Jest w Polsce chroniony. Można go spotkać w okresie maj-czerwiec oraz sierpień-wrzesień. Gąsienica jest mięsista, nieowłosiona, zielona z żółtymi paskami.

Zygzakowiec kokornakowiecZygzakowiec kokornakowiecZygzakowiec kokornakowiec PL

Zerynthia polyxena

Zygzakowiec kokornakowiec (Zerynthia polyxena) to piękny motyl z rodziny paziowatych, spotykany u nas tylko podczas migracji. Na brzegach skrzydeł deseń układa się w bardzo wyraźny zygzak.

• Ornithoptera alexandrae

Występują na całym świecie. Największa liczba gatunków występuje w tropikach. W kraju najłatwiej spotkać paziowate na terenach otwartych porośniętych roślinnością.

Są to motyle dzienne. Lubią wysoką temperaturę i dobre nasłonecznienie. Lot jest zgrabny, szybki, szybujący. Motyle te chętnie siadają na kwiatach.

Gąsienice są wyposażone w gruczoł (osmeterium), który wytwarza substancje odstraszające. Gruczoł ten znajduje się tuż za głową i w razie zagrożenia jest wysuwany.

Przeobrażenie jest zupełne. Poczwarki są przyczepione do roślin kremasterem i są przepasane w połowie nitką przędzy. Niepylaki przepoczwarzają się na ziemi w luźnym kokonie.

Gąsienice żywią się zielonymi częściami roślin, dorosłe osobniki żywią się nektarem.

Z wyjątkiem pazia królowej to rzadkie motyle w Polsce. Podejmowano próby reintrodukcji w Polsce niepylaka apollo.

Do paziowatych należy największy gatunek motyla dziennego - Ornithoptera alexandrae z Papui-Nowej Gwinei

: Okres lotu Archon apollinus.
         Niepylak apollo: Możliwa obserwacja motyli niepylaka apollo.
 Niepylak apollo: Możliwa obserwacja gąsienic niepylaka apollo.
         Niepylak mnemozyna: Możliwa obserwacja motyla niepylaka mnemozyny w Polsce.
         Niepylak mnemozyna: Możliwa obserwacja gąsienic niepylaka mnemozyny w Polsce.
         Paź królowej: Możliwa obserwacja motyli pazia królowej z pierwszego pokolenia.
          Paź królowej: Możliwa obserwacja motyli pazia królowej z drugiego pokolenia.
          Paź królowej: Możliwa czasem obserwacja motyli pazia królowej z częściowo trzeciego pokolenia na południu kraju.
       Paź królowej: Możliwa obserwacja gąsienic pazia królowej w Polsce. W październiku obserwacje bardzo rzadkie.
         Paź żeglarz: Możliwa obserwacja dorosłych motyli pazia żeglarza w Polsce - pierwsze pokolenie.
         Paź żeglarz: Możliwa obserwacja dorosłych motyli pazia żeglarza w Polsce - drugie pokolenie.
       Paź żeglarz: Możliwa obserwacja gąsienicy pazia żeglarza w Polsce.
          Zygzakowiec kokornakowiec: Możliwość obserwowania w Polsce zygzakowca kokornakowca (migrujące osobniki).
       Zygzakowiec kokornakowiec: Możliwość obserwowania w południowej Europie zygzakowca kokornakowca.