Paziowate

Paziowate (Papilionidae) to rodzina owadów, która liczy dziś 600 gatunków. W Polsce żyje 5 gatunków z tej rodziny owadów.

To zwykle duże motyle, pięknie latające. Czułki są krótkie i grubsze na ich końcach. Kolorystyka krajowych motyli to biel z czerwonymi i/lub czarnymi plamkami lub żółty kolor z wyraźnym rysunkiem. Wewnętrzny brzeg drugiej pary skrzydeł jest wklęsły. Nie występuje wyraźny dymorfizm płciowy.

Gąsienice są gładkie, pokryte wyrostkami lub brodawkami z delikatnymi włoskami. Barwy są jaskrawe lub maskujące.

lekcje
Rozpoznawanie motyli dziennych Polski cz.1

Poznaj najpiękniejsze, najbardziej pospolite motyle dzienne Polski. Naucz się je rozpoznawać.

spis treści

Testy

Testy pozwalają zweryfikować wiedzę po każdej lekcji.

ikona Rozpoznawanie motyli dziennych Polski cz.1.

Prosty test, który sprawdzi twoją umiejętność rozpoznawania najpiękniejszych i najbardziej pospolitych motyli dziennych Polski.

Występują na całym świecie. Największa liczba gatunków występuje w tropikach. W kraju najłatwiej spotkać paziowate na terenach otwartych porośniętych roślinnością.

Są to motyle dzienne. Lubią wysoką temperaturę i dobre nasłonecznienie. Lot jest zgrabny, szybki, szybujący. Motyle te chętnie siadają na kwiatach.

Gąsienice są wyposażone w gruczoł (osmeterium), który wytwarza substancje odstraszające. Gruczoł ten znajduje się tuż za głową i w razie zagrożenia jest wysuwany.

Przeobrażenie jest zupełne. Poczwarki są przyczepione do roślin kremasterem i są przepasane w połowie nitką przędzy. Niepylaki przepoczwarzają się na ziemi w luźnym kokonie.

Gąsienice żywią się zielonymi częściami roślin, dorosłe osobniki żywią się nektarem.

Z wyjątkiem pazia królowej to rzadkie motyle w Polsce. Podejmowano próby reintrodukcji w Polsce niepylaka apollo.

Do paziowatych należy największy gatunek motyla dziennego - Ornithoptera alexandrae z Papui-Nowej Gwinei

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Okres lotu Archon apollinus.
         Możliwa obserwacja motyli niepylaka apollo.
 Możliwa obserwacja gąsienic niepylaka apollo.
         Możliwa obserwacja motyla niepylaka mnemozyny w Polsce.
         Możliwa obserwacja gąsienic niepylaka mnemozyny w Polsce.
         Możliwa obserwacja motyli pazia królowej z pierwszego pokolenia.
          Możliwa obserwacja motyli pazia królowej z drugiego pokolenia.
          Możliwa czasem obserwacja motyli pazia królowej z częściowo trzeciego pokolenia na południu kraju.
       Możliwa obserwacja gąsienic pazia królowej w Polsce. W październiku obserwacje bardzo rzadkie.
         Możliwa obserwacja dorosłych motyli pazia żeglarza w Polsce - pierwsze pokolenie.
         Możliwa obserwacja dorosłych motyli pazia żeglarza w Polsce - drugie pokolenie.
       Możliwa obserwacja gąsienicy pazia żeglarza w Polsce.
          Możliwość obserwowania w Polsce zygzakowca kokornakowca (migrujące osobniki).
       Możliwość obserwowania w południowej Europie zygzakowca kokornakowca.

Motyle dzienne Polski — quiz

2024-01-22

Co to jest efekt motyla?
Co motyl ma wspólnego z efektem motyla? Czy rzeczywiście drobna zmiana w układzie może wywołać katastrofalne skutki? Co ma wspólnego efekt motyla z teorią chaosu?