PL

Zygzakowiec kokornakowiec

Zygzakowiec kokornakowiec (Zerynthia polyxena) to piękny motyl z rodziny paziowatych o dużych, jasnożółtych skrzydłach z misternym, czarnym rysunkiem i czerwonymi lun białymi plamami. Na brzegach skrzydeł deseń układa się w bardzo wyraźny zygzak, od którego pochodzi nazwa gatunkowa motyla. Gąsienica ma różowawy kolor. Ma wiele rzędów czerwonych wyrostków z czarnymi zakończeniami z włoskami.

Zygzakowiec kokornakowiec(Zerynthia polyxena)
© Vitalii Hulai - Fotolia.com

Motyl ten występuje w cieplejszych rejonach Europy i w Azji Mniejszej. W Polsce obserwuje się osobniki migrujące. Można je spotkać w okolicy doliny Popradu i Bramy Morawskiej. Preferuje siedliska silnie nasłonecznione na stokach, skrajach lasów. Pionowy zasięg występowania do 1700 m n.p.m.

Lot motyli jest powolny, nisko nad ziemią. Zimuje stadium poczwarki. Motyl nie jest płochliwy.

Gąsienica żeruje tylko na jednym gatunku rośliny - kokornaku powojnikowym i innych kokornakach. Blaszka liścia zjadana jest od spodu od zewnętrznej strony.

Samica składa jaja pojedynczo lub w niewielkich grupach. Gąsienica rozwija się przez 4-5 tygodni. W ciągu roku pojawia się tylko jedno pokolenie. Motyle można obserwować tylko od końca kwietnia do maja, w południowej Europie od końca marca do początku lipca.