Niesobkowate

Niesobkowate (Hepialidae) to rodzina owadów z rzędu motyli, do której zaliczamy około 600 gatunków, z czego w Polsce tylko sześć.

Gatunki, które żyją w tropikach są pięknie ubarwione. U krajowych gatunków kolory są bardziej stonowane. Skrzydła mają trójkątny kształt, są czasem wąskie lub skrócone. Charakterystyczny jest odwłok, który jest uniesiony do góry i wystaje poza skrzydła. Typowe dla rodziny są także krótkie czułki.

Phymatopus hectaPhymatopus hecta PL

Phymatopus hecta

Phymatopus hecta to motyl z rodziny niesobkowatych. Ubarwienie skrzydeł samców czerwonobrązowe lub żółtawobrunatne z białymi plamami.

Krótkowąs leśnyKrótkowąs leśny PL

Triodia sylvina

Krótkowąs leśny, krótkowąs sylwina (Triodia sylvina) to gatunek motyla z rodziny niesobkowatych. Samiec ma skrzydła czerwonobrązowe w jasnych odcieniach, samica ma skrzydła szarobrązowe.

Niesobka chmielankaNiesobka chmielanka PL

Hepialus humuli

Niesobka chmielanka (Hepialus humuli) to gatunek ćmy z rodziny niesobkowatych, największy krajowy przedstawiciel rodziny. Samiec jest mniejszy od samicy, ma rudy tułów i białe skrzydła. Samica ma żółtawe skrzydła pierwszej pary.

• Pharmacis carna

Największa liczba gatunków zamieszkuje Australię i Amerykę Południową. W Polsce występują na terenie całego kraju. Najczęściej można je spotkać w lasach i na łąkach. Przylatują do światła.

Lot tych motyli zaczyna się o zmierzchu. Jest wahadłowy. To motyle o nocnej aktywności. Zimuje postać gąsienicy.

Narządy gębowe są uwstecznione, czułki krótkie. Największy nasz gatunek dorasta do 6,5 cm rozpiętości skrzydeł. Największe gatunki osiągają 24 cm rozpiętości skrzydeł. Skrzydła pierwszej i drugiej pary są ze sobą połączone jarzemkiem.

Samce wabią samice za pomocą zapachu wydzielanego przez łuski na odwłoku lub odnóżach. Samica jaja składa w locie lub do ziemi. Rozwój może trwać 3 sezony.

Gąsienice przenikają do korzeni roślin, w których tworzą chodniki.

Inna nazwa tych motyli to krótkowąsy.

Krótkowąs leśny: Okres lotu krótkowąsa leśnego.
         Niesobka chmielanka: Okres lotu niesobki chmielanki.