Nosorożec biały, nosorożec afrykański

Nosorożec biały, nosorożec afrykański, nosorożec tęponosy (Ceratotherium simum) to największy przedstawiciel żyjących obecnie ssaków z rodziny nosorożców, zagrożony wyginięciem na skutek polowań. Ma dwa rogi, które są celem kłusowników. Ma przednie i tylne nogi 3-palczaste, zakończone wykształconymi kopytami. Skóra jest gruba i nieowłosiona, tworzy fałdy, co stwarza wrażenie, że zwierzę pokryte jest pancerzem. Mają słaby wzrok, ale dobry węch i słuch.

Wrogami młodych nosorożców są koty drapieżne (lew, tygrys). Dorosłe osobniki nie mają wrogów, poza człowiekiem.

Nosorożec biały, nosorożec afrykański (Ceratotherium simum)
Zdjęcie zbiorów ZOO w Opolu © medianauka.pl

Stepy i sawanny Afryki środkowej i południowej.

Żyje w małych grupach po kilkanaście osobników. Dorosłe samce żyją samotnie na terytorium około 5 km2, którego granice oznacza stosami kału, które formują rogiem. Nosorożce chętnie kąpią się w błocie i pyle, co chroni ich skórę przed pasożytami. Zwykle są spokojne, ale w chwili zagrożenia stają się agresywne. Aktywne wieczorem i nocą oraz wczesnym rankiem. Podniecone chrząkają i kwiczą.

Prawie wyłącznie trawa.

Ciąża trwa 490 dni. Samica rodzi jedno młode o masie 80 kg, zdolne od razu do samodzielnego życia. Karmi je przez 2 lata, a młode pozostają z matką aż do następnego porodu, co trwa zwykle 4 lata. Samice osiągają dojrzałość płciową w wieku 6 lat, samce w wieku 10 lat.

NT

Gatunek ten bliski zagrożenia wymarciem. Ma status NT w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Jeszcze w 1994 roku był to gatunek uważany za narażony na wyginięcie (kategoria VU w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych). Podgatunek Ceratotherium simum cottoni jest krytycznie zagrożony wymarciem.

Nosorożcom często towarzyszą ptaki, które pełnią rolę strażników ostrzegających przed niebezpieczeństwem. Ptaki też czyszczą skórę nosorożca z kleszczy i innych pasożytów. Ptaki mają też ułatwione znajdowanie owadów w zdeptanej przez nosorożce trawie.

Prawie wszystkim fragmentom ciała nosorożca przypisywało się właściwości lecznicze, przez co stał się gatunkiem zagrożonym.