Nosorożce

Nosorożce (Rhinocerotidae) to rodzina ssaków, która liczy dziś 5 gatunków w 4 rodzajach. W Polsce nosorożce nie są obecne w naturze.

To duże ssaki o masywnej budowie ciała, krótkich kończynach, trójpalczastych, zakończonych kopytkami. Mają małe oczy usadowione po bokach głowy. Skóra jest bardzo gruba, pofałdowana, naga, sprawiająca wrażenie pancerza. Ogon zakończony włosiem. Na głowie na kości nosowej usadowiony jest róg, zbudowany z włókien substancji rogowej. U niektórych gatunków są dwa rogi (drugi róg usadowiony jest na kości czołowej). Towarzyszą im ptaki, które czyszczą skórę i ostrzegają przed niebezpieczeństwem. Samice są mniejsze od samców.

Nosorożec biały, nosorożec afrykańskiNosorożec biały, nosorożec afrykański

Ceratotherium simum

Nosorożec biały to największy przedstawiciel żyjących obecnie nosorożców, zagrożony wyginięciem na skutek polowań ze względu na rogi. Żyje w małych grupach po kilkanaście osobników.

Nosorożec czarny, nosorożec zwyczajnyNosorożec czarny, nosorożec zwyczajny

Diceros bicornis

Nosorożec czarny, nosorożec spiczastonosy, nosorożec zwyczajny, nosorożec wąskopyski (Diceros bicornis) to gatunek ssaka nieparzystokopytnego z rodziny nosorożców. Jest to jeden z bardziej pospolitych nosorożców afrykańskich. Gatunek ten jest krytycznie za

Nosorożec indyjskiNosorożec indyjski

Rhinoceros unicornis

Nosorożec indyjski ssak z rodziny nosorożców o bardzo grubej skórze z charakterystycznymi fałdami. Żyje samotnie. Atakuje tylko gdy jest ranny lub ma młode.

Nosorożec sumatrzańskiNosorożec sumatrzański

Dicerorhinus sumatrensis

To najmniejszy nosorożec świata. Tylko nieliczne osobniki żyją na wolności w lasach w górach na Półwyspie Indochińskim, na Sumatrze i Borneo.

Nazwa rodziny
Nosorożce (Rhinocerotidae)
Azja i Afryka.
Gromada: Ssaki (Mammalia)
Rząd: Nieparzystokopytne (Perissodactyla)
Rodzina: Nosorożce (Rhinocerotidae)
Długość ciała
Długość: 2-4 m.
Wysokość w kłębie:1-2.
Masa ciała: od 800 kg do 2,3 t.
Największy gatunek
Najmniejszy gatunek

• Nosorożec włochaty (Coelodonta antiquitatis †)
  • Nosorożec jawajski (Rhinoceros sondaicus)

W Azji żyją 3 gatunki, w Afryce - 2 gatunki nosorożców. W przeszłości nosorożce żyły także w Europie. Zamieszkują sawanny i lasy.

Aktywne od zmierzchu do rana. Lubią kąpiele błotne. Potrafią szarżować z dużą prędkością. Są bojaźliwe jednak zaniepokojone potrafią zaatakować. Ataki nie są precyzyjne. Są samotnikami lub żyją w parach. Aktywne są wieczorem, rano i w nocy.

Odchody układają w stosy, które okopują za pomocą rogu. Pełnią rolę "słupów granicznych" własnego terytorium.

Najlepiej rozwinięte są słuch i węch. Jądra samców są umiejscowione wewnątrz jamy brzusznej.

Kopulacja nosorożców może trwać nawet 60 minut. Ciąża trwa 510-570 dni. Samica rodzi zwykle 1 młode, od razu zdolne do samodzielnej egzystencji.

Zjadają pokarm roślinny: trawy, gałązki, liście.

Ludzie polują na nosorożce ze względu na rogi, dlatego nosorożce są bliskie wytępienia. Najrzadziej występującym nosorożcem jest nosorożec jawajski (Rhinoceros sondaicus), którego liczebność szacuje się na kilkadziesiąt okazów.

Wymarły przodek nosorożców - Indricotherium, był prawdopodobnie największym, żyjącym ssakiem na ziemi. Ważył 20 ton i osiągał 5,5 m długości! Wyginał 10 milionów lat temu.

Nosorożec biały i nosorożec czarny mają szarą skórę, mimo nazw jakie noszą. Różnią się przede wszystkim sposobem odżywiania.