Sklep naukowy

Nosorożce (Rhinocerotidae)

Nosorożce (Rhinocerotidae) to rodzina ssaków, która liczy dziś 5 gatunków w 4 rodzajach. W Polsce nosorożce nie są obecne w naturze.

To duże ssaki o masywnej budowie ciała, krótkich kończynach, trójpalczastych, zakończonych kopytkami. Mają małe oczy usadowione po bokach głowy. Skóra jest bardzo gruba, pofałdowana, naga, sprawiająca wrażenie pancerza. Ogon zakończony włosiem. Na głowie na kości nosowej usadowiony jest róg, zbudowany z włókien substancji rogowej. U niektórych gatunków są dwa rogi (drugi róg usadowiony jest na kości czołowej). Towarzyszą im ptaki, które czyszczą skórę i ostrzegają przed niebezpieczeństwem. Samice są mniejsze od samców.

Nosorożec biały, nosorożec afrykański, nosorożec tęponosyNosorożec biały, nosorożec afrykański, nosorożec tęponosy (Ceratotherium simum)

Nosorożec biały to największy przedstawiciel żyjących obecnie nosorożców, zagrożony wyginięciem na skutek polowań ze względu na rogi.

Nosorożec czarny, nosorożec spiczastonosy, nosorożec zwyczajnyNosorożec czarny, nosorożec spiczastonosy, nosorożec zwyczajny (Diceros bicornis)

Nosorożec czarny, nosorożec spiczastonosy, nosorożec zwyczajny, nosorożec wąskopyski (Diceros bicornis) to gatunek ssaka nieparzystokopytnego z rodziny nosorożców. Jest to jeden z bardziej pospolitych nosorożców afrykańskich.

Nosorożec indyjskiNosorożec indyjski (Rhinoceros unicornis)

Nosorożec indyjski ssak z rodziny nosorożców o bardzo grubej skórze z charakterystycznymi fałdami.

Nosorożec sumatrzańskiNosorożec sumatrzański (Dicerorhinus sumatrensis)

To najmniejszy nosorożec świata.

Nazwa rodziny
Nosorożce (Rhinocerotidae)
Azja i Afryka.
Gromada: Ssaki (Mammalia)
Rząd: Nieparzystokopytne (Perissodactyla)
Rodzina: Nosorożce (Rhinocerotidae)
Długość ciała
Długość: 2-4 m.
Wysokość w kłębie:1-2.
Masa ciała: od 800 kg do 2,3 t.
Najmniejszy gatunek
Nosorożec sumatrzański (Dicerorhinus sumatrensis)
Największy gatunek
Nosorożec indyjski (Rhinoceros unicornis)

• Nosorożec włochaty (Coelodonta antiquitatis †)
  • Nosorożec jawajski (Rhinoceros sondaicus)

W Azji żyją 3 gatunki, w Afryce - 2 gatunki nosorożców. W przeszłości nosorożce żyły także w Europie. Zamieszkują sawanny i lasy.

Aktywne od zmierzchu do rana. Lubią kąpiele błotne. Potrafią szarżować z dużą prędkością. Są bojaźliwe jednak zaniepokojone potrafią zaatakować. Ataki nie są precyzyjne. Są samotnikami lub żyją w parach. Aktywne są wieczorem, rano i w nocy.

Odchody układają w stosy, które okopują za pomocą rogu. Pełnią rolę "słupów granicznych" własnego terytorium.

Najlepiej rozwinięte są słuch i węch. Jądra samców są umiejscowione wewnątrz jamy brzusznej.

Kopulacja nosorożców może trwać nawet 60 minut. Ciąża trwa 510-570 dni. Samica rodzi zwykle 1 młode, od razu zdolne do samodzielnej egzystencji.

Zjadają pokarm roślinny: trawy, gałązki, liście.

Ludzie polują na nosorożce ze względu na rogi, dlatego nosorożce są bliskie wytępienia. Najrzadziej występującym nosorożcem jest nosorożec jawajski (Rhinoceros sondaicus), którego liczebność szacuje się na kilkadziesiąt okazów.

Wymarły przodek nosorożców - Indricotherium, był prawdopodobnie największym, żyjącym ssakiem na ziemi. Ważył 20 ton i osiągał 5,5 m długości! Wyginał 10 milionów lat temu.

Nosorożec biały i nosorożec czarny mają szarą skórę, mimo nazw jakie noszą. Różnią się przede wszystkim sposobem odżywiania.

Zdjęcia i grafiki - galeria