Nosorożec czarny, nosorożec zwyczajny (Diceros bicornis)
© Fabio Lotti - Fotolia.com

Nosorożec czarny, nosorożec zwyczajny

Nosorożec czarny, nosorożec spiczastonosy, nosorożec zwyczajny, nosorożec wąskopyski (Diceros bicornis) to gatunek ssaka nieparzystokopytnego z rodziny nosorożców. Jest to jeden z bardziej pospolitych nosorożców afrykańskich. Ma, jak wszystkie nosorożce, ciężkie i masywne ciało. Warga górna tego nosorożca ma zakończenie w postaci chwytnego wyrostka. Na głowie znajdują się dwa rogi. Dłuższy może mierzyć nawet 80 cm długości. Skóra ma ciemnoszary kolor.

To ssak afrykański. Zamieszkuje jej środkowe i południowo-wschodnie regiony. W górach występuje do wysokości 3500 n.p.m. Zamieszkuje środowisko leśne i tereny otwarte w górach i na obszarach nizinnych. Lubi bliskość zbiorników wody.

Podczas upału odpoczywa w cieniu drzew. Dobrze pływa, słabo i rzadko nurkuje. Potrafi szybko i długo biegać. W galopie osiąga prędkość nawet 45 km/h. To na ogół samotnik, chociaż zdarzają się niewielkie, zawsze luźne grupy na jednym pastwisku. Nosorożec zwyczajny żyje kilkadziesiąt lat.

Osiąga długość głowy i tułowia do 375 cm, wysokość w kłębie do 1,6 m. Waży nawet dwie tony. Ogon mierzy do 60 cm. Nosorożce mają słaby wzrok. Dorosły osobnik nie widzi dalej niż na odległość 50 m.

Odżywia się liśćmi i gałązkami.

Ciąża trwa 15 miesięcy. Matka opiekuje się cielakiem przez 3 lata. Czasem towarzyszy jej samiec. Gdy u matki wystąpi ruja, młode musi się usamodzielnić.

Ochrona i zagrożenia CR

Gatunek ten jest krytycznie zagrożony wymarciem. Ma status CR w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych.

Notowano przypadki atakowania człowieka przez ten gatunek.