PL

Odorek zieleniak

Odorek zieleniak (Palomena prasina) to pospolity, rodzimy, ubarwiony na zielono pluskwiak z rodziny tarczówkowatych. Brzegi odwłoka, oczy i czułki są czerwonawe. Koniec odwłoka jest brązowy. Larwy są całkowicie zielone, u niektórych przedplecze, śródplecze i środek odwłoka są czarne. Pod koniec jesieni osobniki dorosłe brązowieją. Na przedtułowiu owady te mają gruczoły zapachowe, z których wydziela się substancja o przykrym zapachu i smaku.

Odorek zieleniak (Palomena prasina)
© medianauka.pl

To owad pospolity w całym kraju. Preferuje lasy liściaste i mieszane, skraje lasów, łąki.

Jak sama nazwa wskazuje, pluskwiak ten wydziela nieprzyjemny zapach. Zimuje postać dorosła tego owada.

Pluskwiak ten żywi się sokami roślin. Lubi pędy oraz owoce malin i jeżyn.

Rozród następuje wiosną. Dorosłe osobniki mają zwyczaj tupać w liść, na którym siedzą. Samica składa jaja na spodzie liści. Po wylęgu młode, dzięki bodźcom chemicznym, trzymają się i żerują razem.

To pospolity owad. Nie jest zagrożony wymarciem.

To szkodnik. Odorek zieleniak, wysysając soki z owoców malin i jeżyn sprawia, że owoce te są bardzo nieprzyjemne w smaku.