Tarczówkowate

Tarczówkowate (Pentatomidae) to liczna w gatunki rodzina pluskwiaków, która liczy dziś około 4100 gatunków. W Polsce żyje ponad 40 gatunków z tej rodziny owadów. Niegdyś do tej rodziny zaliczano także puklicowate.

To spłaszczone grzbietowo-brzusznie owady o tarczowatym ciele, szerokim przedpleczu, głowie w kształcie trójkąta. Odnóża są kroczne. Obie pary skrzydeł są dobrze rozwinięte. Ubarwienie ciała bardzo różnorodne, zwykle kolorowe. Boczne krawędzie odwłoka zwykle wystają spod pokryw skrzydłowych. Tarczówkowate mają stopy trójczłonowe. Puklicowate mają stopy dwuczłonowe.

Graphosoma semipunctatumGraphosoma semipunctatum

Graphosoma semipunctatum

Graphosoma semipunctatum to pluskwiak z rodziny tarczówkowatych. Ubarwienie czerwone. Z wierzchu ciało pokryte jest czarnymi plamkami na przedpleczu, a dalej biegną podłużne czarne pasy.

Lednica zbożowaLednica zbożowa PL

Aelia acuminata

Lednica zbożowa (Aelia acuminata) to pospolity szkodnik zbóż. Ma wydłużone ciało i charakterystyczne, podłużne, ciemne paski na żółtawym ciele. Zamieszkuje dobrze nasłonecznione łąki, pola uprawne.

Odorek zieleniakOdorek zieleniak PL

Palomena prasina

Odorek zieleniak to ubarwiony na zielono pluskwiak, wydzielający nieprzyjemny zapach, żerujący na malinach i jeżynach. Brzegi odwłoka, oczy i czułki są czerwonawe. Koniec odwłoka jest brązowy.

Plusknia jagodziakPlusknia jagodziak PL

Dolycoris baccarum

Plusknia jagodziak (Dolycoris baccarum) to pluskwiak z rodziny tarczówkowatych, szkodnik upraw jagodowych. Ciało ma zmienne ubarwienie, zwykle czerwonawo-brunatne, szare lub żółtawe, pokryte ciemnymi punkcikami. Ma dużą tarczkę.

Strojnica włoska, strojnica baldaszkówkaStrojnica włoska, strojnica baldaszkówka PL

Graphosoma lineatum

To chyba najbardziej rozpoznawalny pluskwiak w Polsce, ze względu na piękne i jaskrawe ubarwienie. Z wierzchu ciało pokryte jest jaskrawymi pasami, od spodu pluskwiak ten jest czerwony w czarne kropki. Odnóża, czułki i małe oczy są czarne.

Tarczówka rudonogaTarczówka rudonoga PL

Pentatoma rufipes

Tarczówka rudonoga (Pentatoma rufipes) to pluskwiak z rodziny tarczówkowatych o mocno uwypuklonych bokach przedplecza. Ciało jest brązowe. Wierzchołek tarczki jest rudy. Rudo-czarne są też brzegi. Nogi są pomarańczowe.

Warzywnica kapustnaWarzywnica kapustna PL

Eurydema oleraceum

To najbardziej pospolity rodzimy przedstawiciel tarczówkowatych, występujący na roślinach z rodziny krzyżowych. Ma czarne ciało z żółtymi lub czerwonymi plamami. Owad ten ma różne ubarwienie w zależności od wieku.

Warzywnica ozdobnaWarzywnica ozdobna PL

Eurydema ornatum

Warzywnica ozdobna (Eurydema ornatum) to pluskwiak z rodziny tarczówkowatych, podobny do warzywnicy kapustnej. Ten gatunek ma jednak bardziej rozległy, czerwono-czarny rysunek na wierzchu ciała.

• Zbrojec dwuzębny (Picromerus bidens)

Większość gatunków żyje w tropikach i subtropikach. Zamieszkują zwykle miejsca z bujną roślinnością. Są obecne na terenie całego kraju.

Zimuje owad w postaci dorosłej.

Występuje jedno pokolenie w ciągu roku. Samica wiosną składa jaja na zielonych częściach roślin. Tarczówki opiekują się jajami i larwami.

Zazwyczaj są to roślinożercy. Zwykle żywią się sokiem roślin.

Wiele gatunków to szkodniki upraw.

Wiele gatunków rozpyla w powietrzu drażniącą substancję chemiczną w celu uniknięcia ataku ze strony napastnika.