Orleń cętkowany

Orleń cętkowany (Aetobatus narinari) to płaszczka z rodziny orleniowatych o mocno spłaszczonym ciele grzbietobrzusznie, z mocno umięśnionymi płetwami piersiowymi, z długim, cienkim ogonem. Za płetwą grzbietową znajdują się kolce w liczbie od 1 do 3. Skóra na całej powierzchni jest gładka. Ciało z wierzchu jest brązowe, oliwkowe lub szare, nakrapiane pięknymi żółtymi lub białawymi z niebieską obwódką cętkami, od spodu zaś płaszczka jest biaława. Okazy dorosłe mają bardzo długi, cienki ogon. Jego długość nieraz przekracza 4,5 razy długości samego ciała.

Orleń cętkowany(Aetobatus narinari)
© Karl Keller - Fotolia.com

Jest to ryba szeroko rozpowszechniona w strefie tropikalnej, subtropikalnej i umiarkowanej. Występuje w Atlantyku z Morzem Śródziemnym, Pacyfiku i Oceanie Indyjskim.

To niezwykle silna ryba. Orleń porusza płetwami w sposób przypominający powolny trzepot skrzydłami motyla lub ptaka. Zwykle orlenie pływają samotnie lub w parach. Czasem jednak młode osobniki gromadzą się w ogromne, liczące nawet kilkaset osobników, stada. Potrafi płynąć wytrwale przy dnie i w otwartej toni.

Odżywia się małżami, które rozgniata mocnymi zębami.

Samica kopuluje z kilkoma samcami. Podczas godów orlenie dotykają się spodnią częścią ciała. Orleń cętkowany jest jajożyworodny. Niezwykły jest fakt porodu, który odbywa się w powietrzu. Samica wyskakuje nad powierzchnię wody i dokonuje porodu.

NT

Gatunek ten bliski zagrożenia wymarciem. Ma status NT w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. To najbardziej pospolity orleń. Mięso uważane jest za przysmak. Ryba ta jest jednak rzadko odławiana.

To jedna z większych płaszczek na świecie. Rozpiętość płetw sięga nawet 3 metrów.

Zanotowano przypadek holowania przez złowionego orlenia siedmiometrowej łodzi wraz z załogą przez dość długi czas.