Oryks szablorogi

Oryks szablorogi (Oryx dammah) to piękny ssak z rodziny krętorogich, który należy do grupy antylop. Rogi o długości 102-127 cm są wygięte na kształt szabli i występują zarówno u samców jak i u samic. Gatunek jest objęty programem ochrony i hodowli ginących gatunków. Doskonale przystosowany do zmiennych temperatur i braku wody.

Oryks szablorogi (Oryx dammah)
Zdjęcie zbiorów ZOO w Opolu © Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Pustynie Afryki.

Stada oryksów liczą po około 50 osobników. wędrują nocą w poszukiwaniu niewielkich skrawków zieleni i wodopojów. Idą gęsiego i wędrują na odległość około 30 km. Kolumnę otwiera byk drugi w hierarchii stada, a zamyka ją przywódca. Na pastwisku stado rozprasza się. W okresie godowym samce walczą o samice.

Liście, trawa, gałęzie, rośliny zielne.

Ciąża trwa 8-8,5 miesiąca. Samica rodzi 1 młode o masie 9-15 kg. Już w kilkanaście minut po porodzie młode podąża za matką w stadzie. Samica karmi młode przez 3,5 miesiąca. Dojrzałość płciową oryksy osiągają w wieku 1,5-2 lat.

EW

Gatunek ten jest wymarły w stanie dzikim.