Wołowate

Krętorogie, pustorożce, wołowate (Bovidae) to rodzina ssaków, która liczy dziś 177 gatunków. W Polsce żyją 3 gatunki z tej rodziny ssaków w naturalnym środowisku. Jest to największa rodzina parzystokopytnych. Kopalne szczątki znane od miocenu.

Samce i czasem samice mają zawsze nierozgałęzione rogi o różnym kształcie, zbudowane z kostnego możdżenia pokrytego pochwą rogową. To stały wyrostek kości czołowej z jamistymi przestrzeniami wewnątrz. Barwa zwykle szara lub brązowawa.

Bydło domowe, tur europejskiBydło domowe, tur europejski PL

Bos taurus

Bydło domowe to udomowiony duży ssak z rodziny krętorogich, którego przodkiem był tur. Wśród bydła domowego można wyróżnić wiele ras. Ubarwienie bydła domowego jest różne: płowe, czarne, rude, kawowe, białe, łaciate. Krowy mleczne mają mocno rozbudowaną ty

Koza domowaKoza domowa PL

Capra hircus

Koza domowa to domowe zwierzę należącym do rodziny krętorogich. Przodkiem kozy domowej jest koza bezoarowa. Szacuje się, że koza została udomowiona jeszcze przed rozwojem rolnictwa w okresie neolitu na Bliskim Wschodzie. Samiec kozy nazywany jest capem.

Kozica północnaKozica północna PL

Rupicapra rupicapra

Kozica to rodzimy ssak z rodziny krętorogich, którego można spotkać w Tatrach. Nogi przystosowane do poruszania się po stromych skałach, pod kopytami znajdują się elastyczne, wgłębione zgrubienia.

Muflon śródziemnomorskiMuflon śródziemnomorski PL

Ovis musimon

Muflon to gatunek ssaka z rodziny krętorogich blisko spokrewniony z owcą. Samce mają długie, ślimakowo zakręcone rogi. Aklimatyzował się w wielu okolicach Europy, w tym w Polsce (Sudety i Góry Świętokrzyskie), gdzie wprowadzono go w 1902 roku.

Owca domowaOwca domowa PL

Ovis aries

Owca to zwierzę domowe z rodziny krętorogich, pochodzące od owcy dzikiej. Uzyskano wiele ras. Hodowane na całym świecie. Udomowienie owcy nastąpiło około 6-8 tysięcy lat p.n.e. w zachodniej Azji. Początkowo hodowano owce dla mięsa i skóry

Tur leśnyTur leśny PL

Bos primigenius

Tur (Bos primigenius) to wymarły gatunek ssaka z rodziny krętorogich. Tur jest przodkiem bydła domowego. Barwa sierści ciemnobrunatna. Wzdłuż grzbietu biegła jaśniejsza linia. Jaśniejsze włosy znajdowały się też na wierzchu głowy.

Żubr europejskiŻubr europejski PL

Bison bonasus

Żubr jest największym europejskim ssakiem żyjącym dziko. Jest blisko spokrewniony z amerykańskim bizonem. Przed pierwszą wojną światową żubry żyły tylko w Puszczy Białowieskiej.

Adaks pustynnyAdaks pustynny

Addax nasomaculatus

Adaks jest ssakiem z rodziny krętorogich o jasnej sierści, zamieszkujący Saharę. Ma piękne, długie, kręcone rogi. Poruszanie się po piasku ułatwiają mu spłaszczone, szeroko rozstawione racice.

Anoa nizinnyAnoa nizinny

Bubalus depressicornis

Anoa, zwany także bawołkiem to płochliwy i agresywny ssak z rodziny krętorogich z Celebes. Ogon długi, poroże stożkowate, skierowane ku tyłowi dorasta do 30 cm długości.

Antylopa indyjska

Antilope cervicapra

Antylopa indyjska to antylopa z rodziny krętorogich pochodząca z otwartych terenów Półwyspu Indyjskiego. Samce mają piękne, masywne, świdrowate rogi, mające nawet 5 skrętów.

Antylopik przylądkowyAntylopik przylądkowy

Raphicerus melanotis

Antylopik przylądkowy (Raphicerus melanotis) to gatunek ssaka parzystokopytnego z rodziny krętorogich, zaliczany do antylop. Dawna nazwa tego ssaka to grysbok.

Antylopik zwyczajnyAntylopik zwyczajny

Raphicerus campestris

Antylopik zwyczajny (Raphicerus campestris) to gatunek ssaka z rodziny wołowatych. Wierzch płowy, szarobrązowy, spód biały. Proste, ostre, czarne rogi występują u samców. Charakterystyczne są duże uszy. Dawna nazwa tego gatunku to stenbok.

Antylopka karłowataAntylopka karłowata

Neotragus pygmaeus

Antylopka karłowata (Neotragus pygmaeus) to gatunek ssaka z rodziny wołowatych. Ubarwienie brązowe, rude z wierzchu i białe od spodu.

Antylopowiec szablorogiAntylopowiec szablorogi

Hippotragus niger

Antylopowiec szablorogi (Hippotragus niger) to gatunek ssaka parzystokopytnego z rodziny krętorogich. Samiec ma czarne umaszczenie z białym spodem i plamami na głowie. Rogi są długie, wygięte do tyłu.

Arni azjatyckiArni azjatycki

Bubalus arnee

Arni azjatycki, bawół indyjski, bawół azjatycki, to potężny ssak z długimi rogami, pochodzący z Indii. Arni ma najdłuższe rogi na świecie spośród dzikich zwierząt. Owłosienie krótkie w kolorze czar

Arui grzywiastaArui grzywiasta

Ammotragus lervia

Arui, zwana owcą grzywiastą, to ssak z rodziny krętorogich o piaskowym ubarwieniu, spokrewniony z kozami oraz owcami. Żyje w niewielkich stadach lub samotnie.

Banteng azjatyckiBanteng azjatycki

Bos javanicus

Banteng, przypominający bydło domowe ssak z rodziny krętorogich o ciemnym ubarwieniu, dolna część nóg jest biała. Aktywny nocą. Bardzo płochliwy i dziki.

Bawolec krowiBawolec krowi

Alcelaphus buselaphus

Bawolec to afrykańska antylopa dość dużych rozmiarów, niegdyś obecna na powierzchni całej Afryki i Półwyspu Arabskiego. Żyje w małych stadach do 20 osobników.

Bawół afrykańskiBawół afrykański

Syncerus caffer

Bawół afrykański to masywny i niebezpieczny ssak z rodziny krętorogich, żyjący w Afryce. Ubarwienie ciała od brunatnego do czarnego. Ma długą sierść, im bawół starszy, tym sierść rzadsza.

Bizon amerykańskiBizon amerykański

Bison bison

Bizon to spokrewniony z żubrem amerykański ssak z rodziny krętorogich. Był bliski wyginięcia. Przyrodnikom udało się uratować gatunek. Futro ma brunatne, gęstsze i ciemniejsze na przednich nogach, kłębie, karku oraz głowie.

Bongo leśneBongo leśne

Tragelaphus eurycerus

Bongo to afrykańska antylopa, która żyje w afryce równikowej. Ma charakterystyczne białe paski po bokach ciała. Wzdłuż grzbietu przebiega grzywa. Ubarwienie samic jest jaśniejsze. Rogi występują u samców i samic.

Buszbok subsaharyjskiBuszbok subsaharyjski

Tragelaphus scriptus

Buszbok to średniej wielkości afrykański ssak z rodziny krętorogich, zamieszkujący dżunglę. Ciało pokryte rudawą sierścią u samic, u samców brązową lub czarną. Na podgardlu i bokach ciała jasne plamki.

Dikdik drobnyDikdik drobny

Madoqua guentheri

Dikdik drobny (Madoqua guentheri) to gatunek ssaka z rodziny wołowatych. Sierść żółto-szaro-brązowa z wierzchu i biaława od spodu. Wokół oczu biała obrączka.

Dikdikk sawannowyDikdikk sawannowy

Madoqua kirkii

Dikdikk sawannowy to gatunek antylopy z rodziny krętorogich. To bardzo mała i delikatna antylopa o dużych oczach i wydłużonym pysku. Samiec posiada pojedyncze, krótkie rogi.

Dujker czerwonyDujker czerwony

Cephalophus natalensis

Dujker czerwony (Cephalophus natalensis) to gatunek ssaka z rodziny krętorogich. Ubarwienie rude, jaśniejsze od spodu. Na głowie krótkie rogi, skierowane ku tyłowi.

Eland zwyczajnyEland zwyczajny

Tragelaphus oryx

Eland zwyczajny (kanna, oreas) to ssak z rodziny krętorogich, należący do antylop. Występuje wiele podgatunków elanda. Ciało pokryte brunatno-rudą sierścią, na bokach występują poprzeczne, białe paski. Rogi lekko skręcone wokół własnej osi.

Gaur indyjski

Bos gaurus

Gaur to ssak z rodziny krętorogich. Ma masywne ciało pokryte krótką, czarno-brunatną sierścią. Nogi od połowy w dół są białe. Żyje w Indiach. Zarówno samiec i samica mają masywne, zakrzywione ku górze i ku sobie rogi.

Gazela czarnoogonowa

Gazella subgutturosa

Gazela czarnoogonowa (Gazella subgutturosa) to gatunek ssaka z rodziny wołowatych. Dawna nazwa to dżejran. Na głowie karbowane poprzecznie rogi, proste, na końcach zakrzywione ku sobie. Sierść płowa z wierzchu, biaława od spodu.

Gazela masajskaGazela masajska

Nanger granti

Gazela masajska, gazela Granta (Nanger granti) to gatunek ssaka z rodziny krętorogich. Wierzch jasnobrązowy, spód biały. Przez oczy biegnie ciemna pręga. Rogi długie na 75 cm, ostro zakończone.

Gazela pustynnaGazela pustynna

Gazella dorcas

Gazela dorkas to afrykański gatunek ssaka z rodziny krętorogich. Ciało jest smukłe, pokryte brązową sierścią, od strony brzusznej białą, wyraźnie odciętą. Rogi występują u samców i samic. Mają kształt wygiętej liry.

Gazelka płochaGazelka płocha

Nanger dama

Gazelka płocha (Nanger dama) to gatunek ssaka parzystokopytnego z rodziny krętorogich. Dawna nazwa tego gatuku to mhor. Preferuje tereny pustynne i stepy.

Gazelka pręgogłowaGazelka pręgogłowa

Nanger soemmerringii

Gazelka pręgogłowa (Nanger soemmerringii) to gatunek ssaka z rodziny wołowatych. Dawna nazwa tego gatunku to aul. Ubarwienie piaskowe z wierzchu, białe od spodu.

Gazelopka sawannowaGazelopka sawannowa

Eudorcas thomsonii

Gazelopka sawannowa (Eudorcas thomsonii) to gatunek ssaka z rodziny wołowatych. Ubarwienie płowe z wierzchu z ciemnym pasem po bokach. Spód biały. Na głowie czarno-biały rysunek.

Gerenuk długoszyiGerenuk długoszyi

Litocranius walleri

Gerenuk to Ssak z rodziny krętorogich zaliczana do gazel o pięknej, smukłej sylwetce. Pochodzi z Afryki. Aktywny w dzień. Żyje samotnie lub w małych grupach.

Gnu białobrodeGnu białobrode

Connochaetes taurinus albojubatus

Gnu białobrode to afrykańska antylopa blisko spokrewniona z gnu pręgowanym. Od gnu pręgowanego różni się występowaniem białych włosów na brodzie i podgardlu. Jest to najliczniejsza antylopa afrykańska.

Gnu brunatneGnu brunatne

Connochaetes gnou

Gnu brunatne (Connochaetes gnou) to gatunek ssaka z rodziny krętorogich. U tej antylopy rogi zakrzywiają się ku dołowi i do przodu, a następnie w górę. U starych samców nasada rogów pokrywa większość tylnej części głowy.

Gnu pręgowaneGnu pręgowane

Connochaetes taurinus

Gnu pręgowane, zwane także gnu pasiastym, antylopa afrykańska. Tworzy ogromne stada. Sierść ma kolor srebrzysto-biały. Na szyi i na bokach tułowia występują ciemne pręgi. Ma brodę i grzywę z dłuższego włosia w kolorze ciemnobrunatnym.

Jak zwyczajnyJak zwyczajny

Bos grunniensis

Jak to ssak z rodziny krętorogich o masywnym ciele, krótkich nogach. Jest odporny na mróz i unika ciepła. Jest zwierzęciem udomowionym, ale występuje także w stanie dzikim. Jak został udomowiony w Tybecie w pierwszym tysiącleciu naszej ery.

Kob lirorogiKob lirorogi

Kobus vardonii

Kob lirorogi (Kobus vardonii) to gatunek ssaka z rodziny wołowatych. Sierść płowa. U samców poprzecznie karbowane, lirowato wygięte rogi.

Kob moczarowyKob moczarowy

Kobus leche

Kob moczarowy, kob liczi (Kobus leche) to ssak z rodziny krętorogich, zaliczany do antylop. Sierść brunatna, spód jasny. Wokół oczu jasna otoczka. Rogi lekko lirowate.

Kob nilowyKob nilowy

Kobus megaceros

Kob nilowy (Kobus megaceros) to gatunek ssaka z rodziny wołowatych. Sierść brązowa, znacznie ciemniejsza u samców. Nad oczami, na pysku, na karku białawe plamy.

Kob śniadyKob śniady

Kobus ellipsiprymnus

Kob śniady to afrykańska antylopa, tworząca wiele podgatunków z odrębnymi nazwami. Ciało pokryte ciemnobrunatną lub oliwkową sierścią. Na pysku, szyi i zadzie występują białe plamy.

Kob żółtyKob żółty

Kobus kob

Kob żółty (Kobus kob) to gatunek ssaka z rodziny wołowatych. Wierzch ciemnożółty, ochrowy, oliwkowy. Obszar wokół oka, podgardle, spód i wewnętrzna część kończyn są białe.

Koza bezoarowaKoza bezoarowa

Capra aegagrus

Koza bezoarowa (Capra aegagrus) to gatunek ssaka z rodziny krętorogich. To przodek kozy domowej. Rogi obecne u obu płci, ale u samców bardzo okazałe, osiągające długość nawet 150 cm. Są zagięte ku tyłowi.

Kozioł śnieżnyKozioł śnieżny

Oreamnos americanus

Kozioł śnieżny, zwany też kozą śnieżną, to spokrewniony z kozicą gatunek ssaka z rodziny krętorogich o białej lub żółtobiałej sierści. Zarówno samiec jak i samica nosi lekko zakrzywione ku tyłowi rogi o długości 25 cm.

Koziołek skalnyKoziołek skalny

Oreotragus oreotragus

Koziołek skalny to afrykański ssak z rodziny krętorogich, zaliczany do antylop, podobny nico do kozicy. Ma rogi, osiągające długość 7,5-15 cm, które występują głównie u samców. Ma prawie pionowe racice. Koziołek stąpa na ich wierzchołkach.

Koziorożec alpejskiKoziorożec alpejski

Capra ibex

Koziorożec alpejski (Capra ibex) to gatunek ssaka z rodziny krętorogich. Latem futro brązowawe z rudym odcieniem. W zimie futro nieco żółknie i szarzeje. U samców rogi są wygięte, szablaste, o długości jednego metra.

Koziorożec nubijski

Capra nubiana

Koziorożec nubijski (Capra nubiana) to gatunek ssaka z rodziny krętorogich. Ma imponujące rogi. Ich długość wynosi u samców maksymalnie 120 cm. Ubarwienie brązowe, na grzbiecie samców widoczna ciemna pręga.

Koziorożec pirenejskiKoziorożec pirenejski

Capra pyrenaica

Koziorożec pirenejski (Capra pyrenaica) to gatunek ssaka z rodziny krętorogich. sierść szarobrązowa, spód biały lub kremowy. Rogi mają zarówno samiec jak i samica, ale u samców są one większe, dorastające do 90 cm.

Koziorożec syberyjskiKoziorożec syberyjski

Capra sibirica

Koziorożec syberyjski to największy z koziorożców. Wzdłuż grzbietu przebiega ciemna pręga. Rogi u samców są masywne, osiągają długość 140 cm. Poroże u samic jest krótsze i mniej masywne.

Kudu małeKudu małe

Tragelaphus imberbis

Kudu małe (Tragelaphus imberbis) to gatunek ssak a z rodziny wołowatych. To piękna antylopa o żółtawo-szarym ubarwieniu z licznymi pręgami, biegnącymi pionowo na tułowiu.

Kudu wielkieKudu wielkie

Tragelaphus strepsiceros

Kudu wielkie to ssak z rodziny krętorogich zaliczany do antylop. Samce posiadają okazałe, śrubowato skręcone rogi. Żyje w Afryce. Ciało ubarwione jest szaro-brunatnie, na ciele po bokach wyraźne pionowe, białe paski.

Markur śruborogiMarkur śruborogi

Capra falconeri

Markur, zwany też kozą śruborogą to azjatycki ssak posiadający piękne, okazałe, mocno skręcone i długie rogi. Sierść szara zimą, latem rudawa, jest dłuższa na grzbiecie i brodzie.

Nahur, nachur, bharal, owca niebieskaNahur, nachur, bharal, owca niebieska

Pseudois nayaur

Nahur, zwany też bharalem lub niebieską owcą, to ssak z rodziny krętorogich spokrewniony z owcami i kozami. Żyje w Himalajach. Żyje w stadach po kilkanaście sztuk. Czasem stada mają liczebność kilkuset osobników.

Niala górska

Tragelaphus buxtoni

Niala górska (Tragelaphus buxtoni) to mało znany przedstawiciel krętorogich, zaliczany do antylop. Ubarwienie brązowawe, szarawe. Po bokach ciała widoczne białe pręgi. Białe plamy występują na szyi, nogach, między oczami.

Niala grzywiastaNiala grzywiasta

Tragelaphus angasii

Niala grzywiasta to afrykańska antylopa, ssak z rodziny krętorogich Na ciele zarówno samców jak i samic występują pionowe białe pręgi. U samców występują rogi, zakrzywione do tyłu, osiągające długość 80 cm.

Nilgau indyjskiNilgau indyjski

Boselaphus tragocamelus

Nilgau to największa antylopa azjatycka. Na głowie samców znajdują sie krótkie rogi. Samice są mniejsze od samców. Jest szkodnikiem plantacji trzciny cukrowej.

Oribi smukłonogiOribi smukłonogi

Ourebia ourebi

Oribi smukłonogi (Ourebia ourebi) to ssak z rodziny wołowatych. Ubarwienie jasnobrązowe z rudym odcieniem z wierzchu, białe od spodu. Pod małżowiną uszną znajduje się ciemniejsza plama - miejsce pozbawione sierści.

Oryks arabskiOryks arabski

Oryx leucoryx

Oryks arabski (Oryx leucoryx) to gatunek ssaka z rodziny wołowatych. Sierść jasna, biała. Na głowie ciemny rysunek i szablaste, długie, poprzecznie karbowane rogi.

Oryks południowyOryks południowy

Oryx gazella

Oryks południowy (Oryx gazella) to gatunek ssaka z rodziny wołowatych. Sierść płowa z wierzchu, biała od spodu. Na głowie czarno-biały rysunek i szablaste, długie, poprzecznie karbowane rogi.

Oryks pręgobokiOryks pręgoboki

Oryx beisa

Oryks pręgoboki, beisa (Oryx beisa) to gatunek ssaka z rodziny wołowatych. Ciemna pręga na grzbiecie, z boku ciała, na gardle i kończynach przednich.

Oryks szablorogiOryks szablorogi

Oryx dammah

Oryks szablorogi to afrykańska antylopa, ssak z rodziny krętorogich. Gatunek jest objęty programem ochrony i hodowli ginących gatunków. Doskonale przystosowany do zmiennych temperatur i braku wody.

Owca czterorogaOwca czteroroga

Ovis aries jakobs

Owca czteroroga to rasa owiec, która została wyodrębniona w XVIII wieku jako owce parkowe. Górne rogi są większe, są rogami właściwymi. Samce są większe od samic.

Owca jukońskaOwca jukońska

Ovis dalli

Owca jukońska (Ovis dalli) to gatunek ssaka z rodziny wołowatych o pięknym, białym umaszczeniu. Samce posiadają potężne, ślimakowato zawinięte rogi.

Owca kanadyjska

Ovis canadensis

Owca kanadyjska (Ovis canadensis) to gatunek ssaka z rodziny wołowatych. Ubarwienie brązowe, spód jaśniejszy, zad białawy. Barany mają potężne, skręcone ślimakowato rogi.

Piżmowół arktycznyPiżmowół arktyczny

Ovibos moschatus

Piżmowół, zwany też wołem piżmowym, to potężny ssak z rodziny krętorogich o krępym ciele i długim, ciepłym futrze. W epoce lodowcowej był pospolity w całej Europie i na Syberii.

Ridbok zwyczajnyRidbok zwyczajny

Redunca redunca

Ridbok zwyczajny (Redunca redunca) to gatunek ssaka z rodziny wołowatych. Ubarwienie jasnobrązowe, białawe od spodu. Na głowie lirowato wygięte rogi.

Sasebi przylądkowySasebi przylądkowy

Damaliscus pygargus

Sasebi przylądkowy (Damaliscus pygargus) to gatunek ssaka z rodziny wołowatych, zaliczany do bawolców. Ubarwienie brązowe, ciemne z białym lustrem, plamami na głowie, spodem i częścią nóg.

Sasebi właściwySasebi właściwy

Damaliscus lunatus

Sasebi właściwy, sassebi (Damaliscus lunatus) to gatunek ssaka z rodziny krętorogich, zaliczany do bawolców. Sierść krótka, ciemnobrunatna. Na końcu ogona kita z ciemnych włosów. Część przednia pyska jest ciemna.

Serau białogrzywySerau białogrzywy

Capricornis sumatraensis

Serau to spokrewniony z kozicą ssak azjatycki z rodziny krętorogich. Ciało pokryte jest krótką, ciemną sierścią, nogi od połowy w dół i podgardle brązowe, wzdłuż grzbietu przebiega ciemna smuga.

Serau chińskiSerau chiński

Capricornis milneedwardsii

Serau chiński (Capricornis milneedwardsii) to gatunek ssaka z rodziny krętorogich. Ciało pokryte jest krótką, ciemną sierścią, nogi od połowy w dół i podgardle brązowe, wzdłuż grzbietu przebiega ciemna smuga.

Serau kędzierzawySerau kędzierzawy

Capricornis crispus

Serau kędzierzawy (Capricornis crispus) to gatunek ssaka z rodziny krętorogich. Rogi krótkie, ostro zakończone. Ubarwienie szaro-brunatno-białawe, sierść kędzierzawa.

Sitatunga sawannowaSitatunga sawannowa

Tragelaphus spekii

Sitatunga to antylopa z rodziny krętorogich o ciemnym, brunatnoszarym ubarwieniu z jasnymi plamami na podgardlu i białymi pręgami na ciele. Dobrze pływa. Żeruje w nocy.

Skocznik antylopiSkocznik antylopi

Antidorcas marsupialis

Skocznik antylopi (Antidorcas marsupialis) to gatunek ssaka z rodziny krętorogich, zaliczany do gazeli. Dawna nazwa skocznika to szpringbok lub antylopa skoczek. Wierzch płowy, spód biały, odcięty na bokach ciemnym pasem.

Suhak stepowySuhak stepowy

Saiga tatarica

Suhak, sajga (Saiga tatarica) to gatunek azjatyckiej antylopy o gęstym futrze w kolorze żółtoszarym, jaśniejszym od spodu. Na głowie znajdują się charakterystyczne, ostre i wygięte lekko rogi.

Takin złotyTakin złoty

Budorcas taxicolor

Takin to ssak z rodziny krętorogich, krewniak piżmowołu o masywnej budowie ciała. Na wolności żyje tylko kilkaset sztuk. Zarówno samiec jak i samica ma rogi o długości do 63 cm. Ma silnie rozwinięte racice boczne. Ubarwienie od żółtobiałego do brązowoszare

Tar himalajskiTar himalajski

Hemitragus jemlahicus

Tar himalajski (Hemitragus jemlahicus) to ssak z rodziny krętorogich. Samiec jest większy od samicy. Futro brunatne, długie i gęste. Wokół szyi tworzy się charakterystyczna grzywa.

ZebuZebu

Bos indicus

Zebu jest formą bydła domowego. W okolicach kłębu charakterystyczny garb. Jest odporne na choroby i dobrze znosi klimat podzwrotnikowy. Istnieje 30 ras zebu.

• impala zwyczajna (Aepyceros melampus)
  • bawolec rudy (Alcelaphus caama)
  • bawolec masajski (Alcelaphus cokii)
  • bawolec sawannowy (Alcelaphus lelwel)
  • bawolec esowatorogi (Alcelaphus lichtensteinii)
  • bawolec erytrejski (Alcelaphus tora)
  • antylopik ogadeński (Ammodorcas clarkei)
  • arabotar blady (Arabitragus jayakari)
  • hirola okularowa (Beatragus hunteri)
  • gajal udomowiony (Bos frontalis)
  • jak dziki (Bos mutus)
  • kuprej azjatycki (Bos sauveli)
  • wół domowy (Bubalus bubalis)
  • wół mindorski (Bubalus mindorensis)
  • anoa górski (Bubalus quarlesi)
  • koziorożec kaukaski (Capra caucasica)
  • koziorożec walcorogi (Capra cylindricornis)
  • koziorożec abisyński (Capra walie)
  • serau rudy (Capricornis rubidus)
  • serau tajwański (Capricornis swinhoei)
  • serau himalajski (Capricornis thar)
  • dujker wyspowy (Cephalophus adersi)
  • dujker liberyjski (Cephalophus brookei)
  • dujker płowy (Cephalophus callipygus)
  • dujker białonogi (Cephalophus crusalbum)
  • dujker czarnopręgi (Cephalophus dorsalis)
  • dujker kasztanowaty (Cephalophus harveyi)
  • dujker duży (Cephalophus jentinki)
  • dujker białobrzuchy (Cephalophus leucogaster)
  • dujker czarny (Cephalophus niger)
  • dujker czarnoczelny (Cephalophus nigrifrons)
  • dujker zatokowy (Cephalophus ogilbyi)
  • dujker ruwenzorski (Cephalophus rubidus)
  • dujker rudoboki (Cephalophus rufilatus)
  • dujker żółtopręgi (Cephalophus silvicultor)
  • dujker tanzański (Cephalophus spadix)
  • dujker jednobarwny (Cephalophus weynsi)
  • dujker zebrowaty (Cephalophus zebra)
  • sasebi sawannowy (Damaliscus korrigum)
  • sasebi przylądkowy (Damaliscus pygargus)
  • sasebi zambijski (Damaliscus superstes)
  • bejra somalijska (Dorcatragus megalotis)
  • gazelopka sudańska (Eudorcas albonotata)
  • gazelopka rudoczelna (Eudorcas rufifrons)
  • gazelopka rdzawa (Eudorcas rufina)
  • gazelopka nubijska (Eudorcas tilonura)
  • gazela arabska (Gazella arabica)
  • gazela indyjska (Gazella bennettii)
  • gazela jemeńska (Gazella bilkis)
  • gazela berberyjska (Gazella cuvieri)
  • gazela pustynna (Gazella erlangeri)
  • gazela górska (Gazella gazella)
  • gazela piaskowa (Gazella leptoceros)
  • gazela saudyjska (Gazella saudiya)
  • gazela mała (Gazella spekei)
  • antylopowiec koński (Hippotragus equinus)
  • antylopowiec modry (Hippotragus leucophaeus)
  • antylopowiec wielki (Hippotragus variani)
  • kob katangijski (Kobus anselli)
  • kob pręgozady (Kobus defassa)
  • kob białouchy (Kobus leucotis)
  • kob ugandyjski (Kobus thomasi)
  • dikdik namibijski (Madoqua domarensis)
  • dikdik rudobrzuchy (Madoqua phillipsi)
  • dikdik srebrzysty (Madoqua piacentinii)
  • dikdik żwawy (Madoqua saltiana)
  • dikdik szarolicy (Madoqua swaynei)
  • goral brunatny (Naemorhedus baileyi)
  • goral długoogonowy (Naemorhedus caudatus)
  • goral himalajski (Naemorhedus goral)
  • goral szary (Naemorhedus griseus)
  • antylopka lilipucia (Neotragus batesi)
  • antylopka piżmowa (Nesotragus moschatus)
  • nilgirtar leśny (Nilgiritragus hylocrius)
  • owca dzika (Ovis ammon)
  • owca tybetańska (Ovis hodgsonii)
  • owca czarnogórska (Ovis nigrimontana)
  • owca śnieżna (Ovis nivicola)
  • muflon cypryjski (Ovis ophion)
  • owca stepowa (Ovis orientalis)
  • owca pamirska (Ovis polii)
  • cziru tybetańskie (Pantholops hodgsonii)
  • pelea sarnia (Pelea capreolus)
  • dujkerczyk karłowaty (Philantomba maxwellii)
  • dujkerczyk modry (Philantomba monticola)
  • dujkerczyk skryty (Philantomba walteri)
  • dżereń mongolski (Procapra gutturosa)
  • dżereń tybetański (Procapra picticaudata)
  • dżereń Przewalskiego (Procapra przewalskii)
  • nahur karłowaty (Pseudois shaeferi)
  • saola wietnamska (Pseudoryx nghetinhensis)
  • antylopik północny (Raphicerus sharpei)
  • ridbok południowy (Redunca arundinum)
  • ridbok górski (Redunca fulvorufula)
  • kozica południowa (Rupicapra pyrenaica)
  • suhak północny (Saiga borealis)
  • grym szary (Sylvicapra grimmia)
  • czykara dekańska (Tetracerus quadricornis)
  • oreas wielki (Tragelaphus derbianus)

Występują na całym świecie. Preferują tereny otwarte, pokryte trawiastą roślinnością, która stanowi ich pokarm.

Żyją zwykle w stadach. Niektóre gatunki bywają agresywne. Niektóre gatunki odbywają dalekie wędrówki.

Mają czterokomorowy żołądek. U gatunków stadnych między racicami znajdują się gruczoły zapachowe. Zęby policzkowe mają wysoką koronę z półksiężycowymi listewkami na powierzchni miażdżącej. Brak siekaczy i kłów.

Młode rodzą się zwykle dość samodzielne i rozwinięte. Zwykle jedno, czasem 2-3 młode w miocie.

Roślinność trawiasta, rośliny zielne, liście, gałązki, kora drzew.

Udomowione krętorogie mają ogromne znaczenie gospodarcze dla człowieka. Chodzi tu o bydło domowe, owce i kozy. Wiele gatunków to zwierzęta łowne.

Struktura zagrożenia wymarciem PL
(wszystkie wymienione polskie gatunki rodziny)

Wśród tej rodziny wyróżniamy następujące umowne grupy zwierząt:

antylopy - obejmująca kilkadziesiąt gatunków zwierząt z terenów otwartych, czasem zarośli i lasów Afryki i Azji. Są to między innymi: kudu, niala, nilgau, eland, gnu, oryks.

gazele - to antylopy o drobnej i smukłej budowie ciała ze stepów i pustyń.

Antylopa indyjska: Pora godowa u antylopy indyjskiej.
         Bizon amerykański: Okres rui u bizona.
           Gaur indyjski: Rodzą się młode gaura indyjskiego.
          Kozica północna: Trwa okres rui u kozicy
           Kozica północna: Rodzą się młode kozice
         Muflon śródziemnomorski: Trwa ruja u muflonów.
          Żubr europejski: Trwa okres rui u żubra
           Żubr europejski: Samica żubra rodzi zwykle 1 młode

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 http://listaptakow.eko.uj.edu.pl/
  • Włodzimierz Cichocki, Agnieszka Ważna, Jan Cichocki, Ewa Rajska-Jurgiel, Artur Jasiński, Wiesław Bogdanowicz - Polskie nazewnictwo ssaków świata, 978-83-88147-15-9, Muzeum i Instytut Zoologii PAN 2015
  • Jiří Gaisler, Jan Zejda - Ssaki świata, ISBN 83-7079-773-3, MUZA SA 1995
  • Praca zbiorowa - Encyklopedia zwierząt Ssaki, ISBN 83-85-85152-05-9, Elipsa 1991
  • pod red. Kazimierza Kowalskiego - Mały słownik zoologiczny - ssaki, Wiedza Powszechna 1975
  • Alfred Brehm - Życie zwierząt. Ssaki, PWN 1963
  • Praca zbiorowa - Wielka Encyklopedia Przyrody. Ssaki, ISBN 83-7079-784-9, MUZA SA 1997

Największy ssak

Który z saków jest największy na świecie, a który w Polsce? Czy w historii żyły większe ssaki niż obecnie? Czy są to ssaki wodne czy lądowe?