Bawół afrykański, bawół kafryjski

Bawół afrykański, bawół kafryjski (Syncerus caffer) to potężny ssak z rodziny krętorogich. Ubarwienie ciała od brunatnego do czarnego. Ma długą sierść, im bawół starszy, tym sierść rzadsza (na zdjęciu stary okaz). Ma duże i masywne, charakterystyczne ułożone na głowie rogi. Rogi te przykrywają nasadę czoła. Rozróżnia się wiele ras tego gatunku.

Bawół afrykański, bawół kafryjski (Syncerus caffer)
© David_Steele - Fotolia.com

Afryka na południe od Sahary. Okolice nad zbiornikami wód. Lubi tereny porośnięte wysokimi trawami.

Aktywny wieczorem i rano, częściowo w nocy. Lubi kąpiele wodne i błotne. Szybko biega. Żyje w stadach od kilku do 2000 sztuk. Duże stada prowadzi stara samica. Prowadzi koczowniczy tryb życia. Dobrze pływa. Jest bardzo silny i agresywny.

Trawy, także liście i pędy krzewów.

W okresie rui samce toczą zajadłe walki. Ciąża trwa 11 miesięcy, po której samica rodzi jedno młode, które ma zwykle rude umaszczenie. Samica jest bardzo opiekuńcza.

Może rozwinąć szybkość 57 km/h.

Ze względu na swą siłę jest niebezpieczny. Potrafi pokonać nawet lwa.

Bawół jest najniebezpieczniejszym ssakiem świata. To on powoduje najwięcej wypadków śmiertelnych wśród ludzi.