Muflon (Ovis musimon)
Zdjęcie okazu z ZOO we Wrocławiu © Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Muflon

Muflon (Ovis musimon) to gatunek ssaka z rodziny krętorogich blisko spokrewniony z owcą. Samce mają długie, ślimakowo zakręcone rogi o długości do 80 cm. Ich powierzchnia pokryta jest pierścieniowatymi zgrubieniami. Samice mają krótkie rogi (do 10 cm) albo w ogóle ich nie mają. Ubarwienie letnie samców jest rudo-brunatne, spód ciała, pośladki i wewnętrzna strona nóg jest biała. Zimą barwy przybierają ciemniejsze odcienie. Samice są jaśniejsze niż samce.

Pierwotnie Sardynia i Korsyka. Aklimatyzował się w wielu okolicach Europy, w tym w Polsce (Sudety i Góry Świętokrzyskie), gdzie wprowadzono go w 1902 roku. Największa koncentracja gatunku znajduje się na Dolnym Śląsku. Zamieszkuje lasy górskie, szczególnie liściaste. Środowisko leśne jest dość osobliwe jak na tego typu gatunek.

Gromadzi się w małe stada. Aktywny głównie w dzień (czasem także w nocy). Największa aktywność przypada na poranek i wieczór. Stare samce żyją samotnie. Latem tworzy niewielkie grupy, złożone z kilku osobników: samic i młodych samców. Na jesień kierdel (stado) się powiększa do kilkunastu osobników.

Samiec osiąga długość ciała do 130 cm i wysokość w kłębie do 88 cm. Ciężar ciała samca wynosi od 35 do 50 kg. Samice są nieco mniejsze. Osiągają długość ciała do 110 cm, wysokość w kłębie 75 cm i ważą od 25 do 35 kg. Rogi (ślimaki) ważą nawet 3 kg i mogą mieć długość do 80 cm. Samice mają co najwyżej kilkunastocentymetrowe, proste rogi lub wcale.

Rośliny zielne, liście krzewów, jagody. Zimą zjada korę i porosty, gałązki krzewów i suche liście.

Pora godowa przypada na okres październik-grudzień. Ciąża trwa 22 tygodnie, po której samica rodzi 1-2 młode. Laktacja trwa 4-5 miesięcy. Tryki walczą o samice zaciekle, uderzając rogami o rogi przeciwnika.

Ochrona i zagrożenia NE

Gatunek ten nie został jeszcze przypisany do żadnej kategorii ryzyka według kryteriów IUCN. o dla naszej fauny gatunek obcy. Jest gatunkiem łownym z okresem ochronnym.

Letnie futro nie wypada na zimę. Wraz z sierścią wyrastającą pod koniec lata, zimą tworzy bardzo gęste futro o dobrych parametrach izolacyjnych.

Jak nazywa się samiec muflona?

Samiec muflona to tryk. Samica muflona to owca.