Kozica (Rupicapra rupicapra)
© Adi Ciurea - stock.adobe.com

Kozica

Kozica (Rupicapra rupicapra) to rodzimy ssak z rodziny krętorogich. Kozice mają rogi biegnące prostopadle do głowy, haczykowato zakończone. Rogi występują u samców i samic. Ciało pokryte sierścią, krótką latem, długą zimą. Ubarwienie szarobrunatne z ciemną pręgą na grzbiecie. Nogi przystosowane do poruszania się po stromych skałach, pod kopytami znajdują się elastyczne, wgłębione zgrubienia.

Tatry, Góry Kantabryjskie, Pireneje, Alpy, Apeniny, Karpaty Wschodnie, góry Półwyspu Bałkańskiego, Azji Mniejszej i Kaukaz. Mieszka wysoko w górach. Tylko zimą schodzi do lasów w dolinach.

Zamieszkuje wysokie partie gór. Nie lubi upału.

W Tatrach kozice można obserwować w okolicy Czerwonych Wierchów, na Kasprowym Wierchu, w Dolinie Rybiego Potoku, na zboczach Miedzianego od strony Doliny Pięciu Stawów, a także pomiędzy Świnicą a Wielkim Wołoszynem. Niestety wpływ turystyki bardzo negatywnie odbija się na tych zwierzętach.

Latem aktywna rano i wieczorem, zimą o różnych porach. Żyje w stadach do kilkunastu sztuk. Lubi odpoczywać w dzień na nasłonecznionych stokach. Stare samce są samotnikami. Młode samce trzymają się w stadkach. Stadu przewodzi zawsze samica. Stado trzyma się swojego terytorium.

Długość ciała wynosi od 100 do 130 cm. Maksymalna wysokość w kłębie to 80-90 cm. Rogi kozicy mają samce i samice, mają do 25 cm długości, są zakrzywione na końcach ku tyłowi. Za rogami kozica ma specjalne gruczoły, która wydziela substancję wykorzystywaną do znaczenia terytorium. Samica waży 25-45 kg, samiec kozicy może ważyć od 30 do 60 kg. Waga jest uzależniona od pory roku. Największe zapasy tłuszczy kozice mają zgromadzone w swoim ciele tuż przed zimą.

Latem rośliny zielne, trawy, pędy drzew i krzewów, zimą mech, porosty, kora drzew. Wodę pozyskuje z lizania śniegu. Latem gromadzi duży zapas tłuszczu, który zużywa zimą.

Ruja przypada na listopad-grudzień. Ciąża trwa 153-210 dni. Samica w maju lub czerwcu rodzi zwykle jedno młode, które po urodzeniu jest w dużym stopniu samodzielne już po 2 godzinach od porodu. Laktacja trwa 3-4 miesiące. Młode pozostają przy matce 1,5 roku. Dojrzałość płciową samice uzyskują po 3 latach życia, samce po czterech.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce znajduje się pod ochroną. Podgatunek - kozica tatrzańska (R. r. tatrica), który żyje w naszych Tatrach jest krytycznie zagrożony wymarciem. Ma status CR w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Podgatunek R. r. cartusiana ma status VU - jest narażony na wymarcie.

Kozica może skoczyć z wysokości 8 m, nie ponosząc przy tym żadnej szkody. Może też stać pochylona w dół na stromej ścianie skalnej.

Kozica tatrzańska to jeden z najrzadziej występujących ssaków w naszym kraju. Po naszej stronie Tatr żyje zaledwie około 100 osobników.