Garna

Garna (Antilope cervicapra) to antylopa z rodziny krętorogich. Samiec jest ciemnobrązowy na grzbiecie, po bokach, zewnętrznej stronie nóg i wokół oczu występują białe plamy. Samice są żółtopłowe. Samce mają piękne, masywne, świdrowate rogi, mające nawet 5 skrętów. Osiągają długość 45-70 cm.

Garna (Antilope cervicapra)
Zdjęcie okazu z ZOO we Wrocławiu © medianauka.pl

Równiny Półwyspu Indyjskiego. Unika terenów zalesionych, często zasiedla suche tereny. Pasie się w pobliżu wód.

Aktywna rano i wieczorem. Żyje w stadach najczęściej 15-20 sztuk. Niektóre stada sięgają kilkuset sztuk. Bardzo szybko biega. Potrafi ukrywać się w trawie. Jest najbardziej aktywna w najbardziej upalnych porach dnia.

Zjada trawy i rośliny zielne. Jeżeli ma dostęp do soczystych roślin, potrafi wytrzymać długo bez wody.

Pora godowa przypada na luty i marzec. Samiec wybiera sobie samicę i przez krótki czas żyje z nią w odosobnieniu. Ciąża trwa 180 dni.

NT

Gatunek ten bliski zagrożenia wymarciem. Ma status NT w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych.

W mitologii hinduskiej garna jest wierzchowcem boga księżyca.