Piżmowół arktyczny

Piżmowół, wół piżmowy (Ovibos moschatus) to ssak z rodziny krętorogich o krępym ciele. Futro zbudowane jest z dwóch rodzajów włosia. Pierwszy rodzaj to długie, brunatne, sięgające ziemi włosy, stanowiące zewnętrzną warstwę ochronną. Drugi rodzaj to włosy krótkie, jasnobrązowe, cienkie, stanowiące ochronę przed wilgocią i chłodem. Nogi jasne. Zarówno samiec jak i samica ma charakterystycznie zakrzywione ku dołowi i do przodu rogi długości 55-70 cm. Są u nasady mocno spłaszczone.

Piżmowół arktyczny (Ovibos moschatus)

© hitman1234 - Fotolia.com

Tundra arktyczna Ameryki Północnej, Grenlandia. Zamieszkuje doliny i niziny.

Żyje w stadach, które liczą nawet około 100 sztuk, zwykle 20-30. Gdy stado staje przed zagrożeniem piżmowoły nie uciekają. Tworzą koło, chowając młode wewnątrz kręgu. Stado przywiązuje się do zajmowanego obszaru. Zimą stada wędrują w poszukiwaniu pokarmu.

Trawy, mchy, porosty, pędy wierzb. Zwierzęta te potrafią wygrzebać dostateczną ilość pokarmu spod grubej warstwy śniegu. Zapotrzebowanie na pokarm jest stosunkowo małe.

Samica może zajść w ciąże w wieku 5 lat. Samica rodzi co dwa lata 1-2 młode. Ciąża trwa 8-9 miesięcy.

W epoce lodowcowej był pospolity w całej Europie i na Syberii (także w Polsce).

Największy ssak
Który z saków jest największy na świecie, a który w Polsce? Czy w historii żyły większe ssaki niż obecnie? Czy są to ssaki wodne czy lądowe?

Ssaki Polski — quiz