Osnujowate, niesnujowate

Osnujowate, niesnujowate (Pamphiliidae) to rodzina owadów, która liczy dziś około 160 gatunków. W Polsce żyje 37 gatunków z tej rodziny owadów w pięciu rodzajach.

To niewielkich rozmiarów błonkoskrzydłe o krępej budowie ciała, z lekko spłaszczonym grzbietowo-brzusznie ciałem. Nie mają przewężenia między tułowiem a odwłokiem. Przedplecze nie jest mocno wycięte. Ciało ciemne. Na odwłoku czasem występują różnokolorowe plamy. Owady te mają dużą głowę z dość długimi i nitkowatymi czułkami. Skrzydła w spoczynku składają się wzdłuż ciała na odwłoku. Aparat gębowy jest typu gryzącego. Larwy przypominają gąsienice motyli.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Są to owady półkuli północnej. W Polsce można je spotkać na terenie całego kraju w lasach, najczęściej w szkółkach leśnych. Dorosłe osobniki przesiadują na kwiatach roślin baldaszkowatych.

Bywa, że larwy żerują gromadnie. Na ogół wytwarzają duże oprzędy, w których żerują. Umieszczają w nich także odchody dla odstraszenia napastników.

Błonkówki te przechodzą przeobrażenie zupełne. Na ogół cykl rozwojowy trwa rok, czasem wydłuża się do 3 lat.

Larwy odżywiają się tkanką liści drzew iglastych i liściastych. Owady dorosłe żywią się pyłkiem i nektarem kwiatowym.

To często szkodniki lasów.

Larwy osnujowatych stanowią ulubione pożywienie ptaków.

Okres lotu osnuji czerwonogłowej.