PL

Perkozek

Perkozek (Tachybaptus ruficollis) to najmniejszy ptak z rodziny perkozów. Ma okrągłą sylwetkę. Upierzenie w szacie godowej ciemnobrązowe, od spodu jaśniejsze, pod kuprem jest białe. Po bokach głowy i na gardle znajduje się jaśniejsza, kasztanowata plama. Dziób u nasady ma żółtą plamę. Poza okresem godów upierzenie jest płowe.

Perkozek (Tachybaptus ruficollis)

Ptak ten występuje w Europie, Azji, Indonezji oraz Afryce. W Polsce zimuje na niezamarzających odcinkach rzek, miejskich stawach. W ciągu roku zasiedla nawet niewielkie zbiorniki wodne, najchętniej gęsto zarośnięte, z mulistym dnem.

To samotnik. W okresie lęgów żyje w parach, czasem w małych grupach. W okresie lęgowym trudny w obserwacji. Chowa się w szuwarach. Ptak ten pływa w głębokim zanurzeniu. Do lotu wzbija się z rozbiegu po wodzie.

Zjada owady i drobne bezkręgowce. Odżywia się też rybami, głównie w okresie zimowym.

Jest monogamiczny i para łączy się ze sobą nawet na kilka sezonów. Wyprowadza dwa lęgi w roku. Czasem pierwsze pokolenie bierze udział w karmieniu piskląt z drugiego pokolenia. Gniazdo z materiału roślinnego buduje samiec i samica na płytkiej wodzie. Samica składa od 2 do 7 jaj, wyjątkowo nawet 10. Okres inkubacji trwa 20-21 dni. Rodzice wożą pisklęta na swoich grzbietach. Po 6 tygodniach młode potrafią już latać.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce ptak ten jest objęty ścisłą ochroną.

To najmniejszy z perkozów.