Petrelec olbrzymi

Petrelec olbrzymi, petrel olbrzymi (Macronectes giganteus) to największy gatunek z rodziny petrelowatych. Ptak morski. Występuje w dwóch formach upierzenia: jasnej i ciemnej. Posiada potężny dziób.

Petrelec olbrzymi(Macronectes giganteus)
© Fabrice BEAUCHENE - Fotolia.com

Południowe oceany. Od Antarktydy po rejony tropikalne

Petrelec olbrzymi jest ptakiem morskim. Dobrze lata, świetnie szybuje. Podczas lotu blisko powierzchni wody wyciąga nogi pełniące funkcję steru. Potrafi nurkować, jednak zwykle żeruje na powierzchni wody. Jest jedynym ptakiem z rodziny petreli, który potrafi żerować także na lądzie.

Największy z rodziny petrelów. Długość ciała od 86cm do 100cm, a rozpiętość skrzydeł sięga nawet 2m. Samce są odrobinę większe od samic.

Głównie padlinożerca. Oprócz padliny zjada też skorupiaki, głowonogi, ryby, młode pingwiny i petrele.

Gnieździ się w koloniach na wysepkach oceanicznych. Samica znosi jedno jajo, wysiadywanie później przez oboje rodziców przez 60 dni.