Piewik gałązkowiec (Cicadetta montana)
© Anton - Fotolia.com

Piewik gałązkowiec

Piewik gałązkowiec (Cicadetta montana) to jeden z trzech gatunków cykad obecnych w Polsce. Ubarwienie kryptyczne. Owad ten ma silnie zbudowaną i krępa sylwetkę. Pierwsza para skrzydeł długa. przezroczysta, z żyłkami, dachówkowato złożona w stanie spoczynku. Oczy i głowa duże. Odnóża mają żółtopomarańczowe fragmenty.

Piewik gałązkowiec najliczniej występuje na południu Europy. W Polsce osobniki tego gatunku są sporadyczne odnotowywane.

Jak wszystkie cykady, również piewik gałązkowiec wydaje dźwięki (tylko samiec), jednak gatunek ten wydaje dźwięki o częstotliwości na granicy słyszalności dla człowieka. Lokalizacja poprzez niełasuchowanie w Polsce tej cykady jest niezwykle trudna.

Osobniki dorosłe żyją około miesiąca, larwy 7-8 lat.

Długość ciała wynosi 16-25 mm.

Gatunek ten żywi się sokami roślinnymi.

Samica za pomocą pokładełka składa jaja w zagłębieniu rośliny. Larwy żyją w ziemi i wysysają soki roślin z korzeni.