Cykady, piewikowate

Cykady, piewikowate, cykadowate (Cicadidae) to rodzina pluskwiaków równoskrzydłych, do której zaliczamy około 3000 gatunków, z czego w Europie około 60, a w Polsce tylko 3 gatunki.

Ubarwienie kryptyczne. Sylwetka jest masywna i krępa. Głowa i oczy są duże, wyposażone w 3 przyoczka. Czułki małych rozmiarów. Przednia para skrzydeł jest długa i sięga poza odwłok, w spoczynku ułożone dachówkowato.

To owady latające, czasem skaczące. Najwięcej gatunków żyje w tropikach i w obszarze subtropikalnym.

Cykady wydają charakterystyczne i bardzo głośne dźwięki w ciągu dnia. W nocy milczą. Dźwięki są wydawane dzięki narządom strydulacyjnych samców. U samic narządy te pojawiają się tylko u osobników jednej podrodziny z Ameryki Południowej. Dźwięki te odbierane są przez osobniki obu płci.

Cykady dorastają do 1-7 cm długości ciała, w zależności od gatunku. Samice są zwykle większe od samców. Samica ma pokładełko.

Samica składa jaja na roślinach za pomocą pokładełka, którym robi wgłębienie w roślinie.

Larwy karmią się sokami roślin.

Cykady najlepiej obserwować w rejonie Morza Śródziemnomorskiego (np. Chorwacja). Podczas lata nie ma dnia, w którym nie byłoby słychać dzięków prze nie wydawanych. Jednak trudno je dostrzec.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.